Monday, April 19, 2010

Puhti paalla

Mulla on nyt jo toinen viikko menossa kasviproteiini dieetilla. Ja pitaa kylla sanoa, etta tama on ollut ainut dieetti, jota on ollut helppo ja ilo noudattaa. Ja olenkin onnistunut jopa yli toiveikkaiden odotusteni.

Mun mielestani masentavampaa ohjetta, kuin etta sun pitais vaan liikkua enemman ja syoda terveellisemmin ei voi sellaiselle ihmiselle antaa, joka tosissaan haluaisi laihduttaa. Siis jos ylipainoa on oikeasti paassyt jo tulemaan sen verran, etta liikkuminen rasittaa ja energiaa ei loydy taydelliseen elamantapamuutokseen.

Ma olen kokeillut kylla sellaisiakin dieetteja, jossa pitaisi ottaa itseaan niskasta kiinni, mutta ne kylla lopahtaa jo ennen kuin mitaan tuloksia on tullut ja yksi syy taitaa ollakin juuri se, etta niita tuloksia pitais odottaa karvivallisesti liian kauan. Mulle ainut tapa, joka innostaa jatkamaan dieettia, on se, etta tuloksia alkaa nakya heti.

Tassa dieetissa ensimmainen iloinen yllatys tuli jo seuraavana aamuna vessassa, aineenvaihdunta oli jo paivan dieetin jalkeen saanut tuntuvasti potkua. Ja olo oli sen jalkeen jo paljon kevyempi. Ja nyt tuntuu jo todella huomattavasti kevyemmalta kaiken kaikkiaan. Ylimaaraista energiaa tulee ihan itsestaan, ei tarvitse pakottaa itseaan liikkeelle, vaan oikeastaan pitaakin totutella siihen, etta nyt ei jaksa enaa vetelehtia liikkumatta kovinkaan kauaa.

Mulla oli jaloissa ja lanteissa selvasti kankeutta, joka teki pienistakin kavelymatkoista rasittavia ja tylsia, nyt kavelen samat matkat ihan kuin itsestaan, sen kummemmin edes ajattelematta, etta tassa sita nyt kavellaan ja harrastetaan liikuntaa. Oikeastaan tykkaan eniten hyotyliikunnasta, aamuisin on sellainen puhti paalla, etta aamuisin siivoan, pesen pyykkia ja touhuan muitakin kotiaskareita ihan tekemisen ilosta. Ja siina samalla saa kylla ihan tehokasta ja moni puolista liikuntaa.

Ja eika tuossa viela kaikki, olen saanut alulle paljon sellaista, mika on jaanyt pitkaan roikkumaan. Mutta niista lisaa myohemmin.

Ihanaa uutta viikkoa kaikille! :)

14 comments:

  1. Odottelinkin jo sun dieettikuulumisia! Kiva kuulla, että toimii hyvin!
    Mäkin olen ollut nyt jotakuinkin viikon. Pirtelön koostumuksesta en oikein tiedä, kun täällä oli vaan soijaproteiinirouhetta ja mä olen tehnyt jotakuinkin puuroa! Se aina turpoaa... Ainoa vaikutus on ollut, että ei ole samalla tavalla nälkä kuin raskaampaa ruokaa syödessä. Olen kyllä syönyt ainakin vähän juustoa leivällä joka päivä ja eilen lohta. Mutta esim. suklaata en voisi nyt kuvitellakaan syöväni kun aikaisemmin tuli sellainen "pakko saada"-olo!
    Toisaalta tää ei kauheesti poikkea mun normaalista ruokavaliosta - olen aina syönyt paljon kasviksia. Nyt olen vain jättänyt sen lihakastikkeen tms. pois.
    Lähinnä ton pelastusrenkaan tosta vyötäröltä tahtoisin pois! Ehkä vaikutukset tulee sitten pikkuhiljaa... ja jos ne olis sitten pysyvämpiä kuin pikadieetillä! :)

    ReplyDelete
  2. Kiva kuulla että kaikki menee noin hyvin!
    Voisitko mitenkään laittaa vaikka yhden päivän safkat ja juomat ylös? Itsekin yritän kovasti laihduttaa,mutta ainakaan ruuan suhteen ei ole oikein mistä vähentää,sillä syön tosi terveellisesti ja kevyesti.

    ReplyDelete
  3. Tosi hienoa kuulla, että dieetti on lähtenyt noin hyvin käyntiin!

    Minusta tuntuu, että ihminen onnistuu silloin, kun löytää juuri itselleen sen sopivimman tavan laihduttaa. Ja uskon, että keho ja mieli toimii siinä hyvänä mittarina. Tietty omaa motivaatiota pitää sen verran olla, että on valmis ruokavaliomuutoksiin.

    Itse tykkään yhdistää liikunnan ja terveellisen ruokavalion, mutta minä tykkäänkin liikkua. Jos en pääse vähään aikaa liikkumaan, niin mielialanikin voi laskea. Eli minulla liikunta ehkäisee myös mielialan laskua.

    Ennen sitä ei niin huomannut, koska liikunta oli niin pakonomaista suorittamista, mutta nykyään nautin siitä eri tavalla ja se kyllä näkyy mielialoissakin.
    Hyötyliikunta on oikein hyvää liikuntaa. Sitä ei pidä aliarvioida.

    Muuten ihanan värinen smoothie näkyy alimmassa kuvassasi. Mitä kaikkea siinä on? Minun smoothie-innostus on nyt herännyt, mutta taidan odotella siihen asti, että saan maistaa sinun valmistamaa smoothieta :D

    ReplyDelete
  4. Sun meilistä pursuu hyvä energia!

    ReplyDelete
  5. Totta! Jos on kertynyt paljon ylipainoa, niin kannattaa ottaa alkuun joku proteiinipirtelökuuri. Itse aloin nyt myös juosta ja yhteisvaikutukset on kyllä aika lupaavat. Ei kukaan jaksa odotella laihdutuksen tuloksia viikkotolkulla ja samalla nälkiinnyttää itseään. Eihän sitä jaksa edes liikkua, jos pitää nähdä nälkää. Vitamiinipirtelöistä saa puhtia, vaikka vähentäisikin ruuan määrää huomattavasti. Itse olen sitäpaitsi aina syönyt kevyesti, joten minun pitäisi lopettaa syöminen kokonaan, jos haluaisin pelkästään sillä konstilla laihtua...

    ReplyDelete
  6. Kiva kiva että kuuri sujuu! Tekispä itsekin mieli kokeilla, saisi vähän puhtia lisää! Jaksaisi pestä ikkunat ja siivota pihan jne.... nyt on vähän laiska.
    Ihanan väriset kuvat taas laitoit

    ReplyDelete
  7. Tuire
    Soijaproteeinirouhe varmaankin turpoaa enemman kuin tuo jauhe. Mullakin tuli ekasta pirtelosta aika tuhti, kun laitoin liikaa Phyllium jauhetta.
    Tuon dieetin tarkoituksena on antaa lepoa etenkin maksalle, haimalle ja kilpirauhaselle, jos ne on vasyneet, niin elimiston normaali rasvanpoltto ei toimi enaa tehokkaasti. Joten, saattaa olle etta vaikutuksia tulee myohemmin. Mulla tosin nakyy jo heti siina, etta turvotus on laskenut.

    Tuula
    Suosittelen lampimasti! :)

    Yaelian
    Ma voin kylla hyvinkin laittaa yhden paivan ohjelmani, taidankin tehda siita seuraavan postauksen. Mulla oli hiukan sama juttu, en syonyt mitenkaan liikaa ja suht koht terveellisesti, siksi pitikin hiukan tutkia missa se vika piilee, kun siita huolimatta sita painoa alko vaan kertymaan.

    Elegia
    No juu, tassa on tosiaan juuri se idea, etta muuttaa sen pakottamisen tai pitaisi jahkailun niin, etta tuo omasta ulkonaosta ja kunnosta huolehtimisesta tuleekin sellainen asia, jota todella tahtoo. Ettei koe sen olevan joku ulkopuolinen vaatimus.

    Tuo oli tosi yksinkertainen smoothie, siina oli vaan proteiinipulverin, Phyllium jauheen ja pellavansiemenoljyn (nuo on siis ne aineosat, jotka tulee taalla kuurilla joka juomaan) lisaksi riisimaitoa ja tuoreita vadelmia.

    Toivottavasti paaset tanne nyt mahdollisimman pian, niin naytan sulle kylla miten helppoa ja hauskaa on noita smoothieita tehda. ;)

    Ruostevilla
    Kiva jos energia valittyy kirjoituksesta, mulla on kylla sellainen puhti paalla, etta en muista koska olis viimeksi ollut. ;)


    Helena
    Juu, tuo kuuri on sellainen potkustartti laihdutukseen, siita saa sita energiaa, etta jaksaa sitten liikkuakkin enemman. Juoku on hyva jos kunto sen sallii, mutta kavelykin on oikein hyvaa niille, jotka ei jaksa tai pysty juoksemaan ja kavellessa alkaa rasva palamaan, juostessahan keho ottaa energiaa sokerivarastoista.

    Ma olen kanssa syonyt tosi vahan, siita ei oikeastaan juuri voinut vahentaa. Oikeastaan suurin ero on nyt se, etta syon useammin, ehka jopa enemman kuin ennen.

    Johanna
    Ma oon niin yllattynyt tasta energian maarasta, eilen piti vaan hiukan siivota ja lakaista lattiat, mutta teinkin sitten oikein perusteellisen siivouksen ja nautin joka hetkesta. Mulla oli voimat ja viitseliaisyys ihan nollassa ennen tata dieettia.

    ReplyDelete
  8. Mahtavaa lukea näin energistä tekstiä. Itsellä on usein työpäivän jälkeen virta vähissä mihinkään liikkumiseen, tosin kaksi isoa koiraa pitävät huolen että lenkkeillä on pakko. Jotenkin kyllä näin talven jäljiltä on juuri tuo turvotus vallannut kehon, joten minäkin mielelläni lukisin mitä kaikkea päiväsi menu pitää sisällään! :)

    ReplyDelete
  9. Mahtavaa, että noinkin nopeasti, kahdessa viikossa on tapahtunut noin paljon. Se antaa varmasti uskoa ja iloa ja voimia. Minä huomaan heti, kun syön epäterveellisesti, että väsyttää enemmän ja puhti on poissa. Mutta aina ei jaksa syödä niin harkitusti, vaikka kyllä kannattaisi. Mukavaa viikkoa!

    ReplyDelete
  10. Ansku
    No tosi hyva, etta koirat ulkoiluttaa sua. ;)
    Mulla oli tosi turvonnut olo, ja sehan lahtee aika nopeasti talla dieetilla. Ja jo se turvotuksen poistuminen hoikistaa ja parantaa oloa kummasti.

    Kirjailijatar
    No just se, etta tassa on tapahtunut nopeasti positiivisia muutoksia on kannustanut jatkamaan ja vaikutus tuntuu nyt niin monella tavalla piristavasti.:)

    ReplyDelete
  11. Jos olisit alusta saakka liikkunut enemman ja syonyt terveellisemmin sun ei nyt tarvis olla pirtelodietilla.

    j.c.

    ReplyDelete
  12. j.c
    Juu, ihan oikeassa olet, vaikka luulen, etta tekisin smoothieita silti, nehan ei ole pelkastaan terveellisia, vaan myos tosi hyvan makuisia. ;)

    ReplyDelete
  13. Lassyn lassyn

    j.c.

    ReplyDelete