Tuesday, March 15, 2011

TyLLi

Alkukirjaimet #16 haaste TY....tylli. Tälläinen ihana pikku tytön tyllihame olis ollut tarjolla yhdessä Second Hand kaupassa Hollywoodissa. Vieläkin hiukan harmittaa, etten sitä ostanut. 

Tässä vielä muutama täyte kuva, sopivat vaan väreiltään niin hyvin tyllitunnelmointiin...


Ihan pakko tunnustaa, että suorastaan rakastan tylliä. Tyllihameita mulla on ollut useampiakin, koska ne jotenkin kai muistuttaa mua lapsuuden balleriina-unelmista. Olin pikku tyttönä balettikoulussa ja se oli niiiiin ihanaa. Rakastin balettipukuja ja -tossuja.

Tosin mulle oli hiukan pettymys, kun siinä ryhmässä jossa aloitin, meillä oli vaaleansiniset balettipuvut ja mustat tossut. Toisessa ryhmässä oli vaaleanpunaiset puvut ja valkoiset tossut. Erityisesti mua harmitti se, että vaaleanpunaisten balettipukujen tylli oli paljon jämäkämpää. Mun vaaleansinisen puvun tylli oli ihan lörppää.

Mutta väärästä väristä ja lerpattavasta tyllistä huolimatta keväällä, kun ilmat lämpeni, me sipusuteltiin ystäväni kanssa balettipuvut päällä ostarin läpi balettitunnille. Meistä tuntui, että kaikki katseli meitä ihaillen ja ehkä myös hieman kadehtienkin. Tuo taitaa olla yksi mun ihanimmista lapsuus muistoista.  ;)

23 comments:

  1. Tyllistä tulee mieleen tytöntyllerö, mutta tylleröt taas eivät tanssi balettia. Tutu tyllistä tyttöselle.

    ReplyDelete
  2. tylli ja tällaiset butiikit on siis sun kantapaikkoja joissa kiertelet kameran kanssa.
    Varmaan minulle tulisi porttikielto kauppoihin, jos tämän järkälejärkkärin kanssa ryhtyisin tiirailemaan kauppojen valikoimia - ainakin semmoinen tuntuma minulla.

    No mutta...
    Tuo sun lapsuudenmuisto on hauska. Voi olispa itsekin saanutkin sipsuttaa keijukaisena tylliunelmassa kansakoulun ekaluokalla. Minun muistoni on se, miten opettaja määräsi että tytöillä täytyy olla kotoa alushameet keijukaismekoiksi joulujuhlaan. Olin kovin köyhästä perheestä enkä omistanut minkäälaista pitsiunelmaa. Joten isosiskoni ompeli minulle vaaleansinisestä puuvillaisen tärkätyn alusmekon, josta olin nyreissäni. Mutta muut tytöt vaaleanpunaisissa alushameissa tonttujen rinnalla näyttivät varmasti vielä koomisimmilta, joten luulenpa opettajan saaneen kyläläisiltä nuhtelevan palautteen, ettei tyttöjä saa nolata laittamalla alushameissa tanssimaan, koska myöhemmin muistan pyörineeni kevätvuokkona sinisessä tyllissä. Ja se oli hieno, eikä niitä käytetty kuin juhlassa. Tämä on tapahtunut 60-luvun puolivälissä Itä-Suomen perukoilla.

    ReplyDelete
  3. Minäkin olen maalta eikä tylliunelmia silloin ollut ja kun ei ole kuin omia poikia, niin tylliunelmat ovat nyt lastenlasten yllä ja niitähän riittää

    ReplyDelete
  4. Kutuharju
    lol, kyllä kai tytöntyllerötkin voi balettia tanssia. ;)

    Helinä Hukka
    No mä olen tosi ujo kuvaamaan ja useimmissa kaupoissa en sitä uskalla tehdä ollenkaan. Mutta täällä on paljon putiikkeja ihan ulkosallakin, niitä on helppo kuvata sopivan matkan päästä. ;)

    Olipa aika ajattelematonta sun opelta. Mutta tosi ihana sisko sulla on, kun ompeli sulle hameen. :)

    Pappilan mummo
    No ompas kiva, että sullakin on nyt sitten koittanut tyllikausi lastenlasten kanssa. ;)

    ReplyDelete
  5. Kiva tarina tyllillä. Lapsuusmuistosi oli ihana!

    ReplyDelete
  6. Ihana muisto, kuvailuimurina elin mukana tuossa kyllä.
    Itsellä peruskauniita tyllimuistoja lapsuuden balettiajoilta ja tummemman puhuvia sitä seuraavilta goottilaisilta vuosilta.
    Vieläkin toisinaan tuo hauska materiaali mukana arjessa ja juhlassa!

    ReplyDelete
  7. Ihana muisto lapsuudesta! Tylli on itselläkin kulkenut lapsuudesta aikuisikään saakka. Tytär sanoinkin pariviikkoa sitten,että minun olisi pitänyt lähteä pelkässä korsetissa ja tyllialushameella ihmisten ilmoille, mitä sitä kauneutta leningillä peittämään! :D

    ReplyDelete
  8. Onneksi en ole koskaan joutunut pynttäytymään tuollaisiin tylliunelmiin. Uh! Liian tyttömäistä tyyliä tälle lyylille! ;D

    ReplyDelete
  9. Niiin kaunista vaaleanpunaista tyttöunelmaa!

    ReplyDelete
  10. Voi, mikä ihana hörsylävaate. ;-)

    ReplyDelete
  11. Ihanat tyllihameet. Tuli pienet prinsessat mieleen.

    ReplyDelete
  12. Voi minä taas haluaisin tollaset ihanat karnevaalinaamarit sulkineen kaikkineen.Ihanat!

    ReplyDelete
  13. Meilläkin on eletty joskus vaaleanpunaista tyllikautta kun tytär harrasti balettia. Tyllitkin on tallessa vielä,vaan eipä muistunut mieleen.

    ReplyDelete
  14. Hih, mullakin on "tylli-muistoja." Esitettiin poikien kans koulussa joutsenlampi. Tyttöjen jumppamaikka teki koreografiat ja oli musat ja kaikki. Esitys oli suksee ja mulla repes sukkahousut haaroista :) Muistan vieläkin, miten baletti lähtee...

    ReplyDelete
  15. Meidänkin tytöllä on tyllimekkoja. Ja pojalla... Ja äidillä. Iskälle pitäs viel saada (no ehkä ei).

    ReplyDelete
  16. Ari
    Juu. ;))

    Katjusha
    Kiitos, ihana muisto.;)

    Kirsimarja
    Mullakin on löytynyt tylliä eri ikäkausina, mulla oli nuoruudessa myös punkahtava kausi ja siihen kuului myös tyllihameet. En mä taida koskaan tyllistä täysin luopua. ;)

    Birdiebabe
    Juu, olen ihan samaa mieltä, mua itseäni harmittaa joskus, kun pitää jättää kauneimmat vaatteet alimmaisiksi. ;)

    TeeTee
    lol, juu, se on kyllä aika tyttömäistä ja eihän sellaisesta kaikki tykkää. ;)

    Kissapelakuu
    Vaaleanpunaisena se on kyllä niin tyttömäinen, ettei enempää voi olla. ;)

    Unelma
    Juu, tuosta varmaa moni pikku tyttö tykkäis. ;)

    Arleena
    No prinsessoillehan tollaset tietty kuuluu. ;)

    Ihanuudet
    Juu, niin mäkin haluaisin, ihmettelen, etten ole vielä yhtää ostanut. ;)

    Sirokko
    Voi miten ihanaa, että tyllit on tallessa, mun kaikki lapsuuden ja nuoruuden tyllit on kadonneet monien muuttojen yhteydessä.

    Maketsu
    Voi, oli varmaan ihana esitys ja sokerina pohjalla vielä sun revenneet sukkikset...ole nyt varovainen kun tanssit. ;)

    Helena
    Mä pelottelen miestäni aina vaaleanpunaisella tyllihameella, se on luvannut joskus sellaisen pukea...joten kyllä kai teidänkin iskälle pitäs omat tyllit hankkia. ;)

    ReplyDelete
  17. Mulle tuli ekana mieleen tyttären balettiharrastus peräti 7 vuotta. Tuskallista siinä oli, kun jouduin itse ompelemaan asuja huonoilla taidoillani. Muuten se oli ihanaa ja ymmärrän, miltä teistä tuntui tepastellessanne siellä raitilla : )

    ReplyDelete
  18. Tyllistä tulee mieleen heti lapsenlapset. Parilla on tylliunelmaprinsessakausi menossa.

    ReplyDelete
  19. Mayo
    No on siinä varmaan ollut paljon hommaa balettiasujen ompelussa. Mutta jotain niin ihanaa niissä asuissa on.:)

    Liisa
    lol, mun toistaiseksi ainut lapsenlapsi on poika, joten mun täytyy itse leikkiä tylliunelmien kanssa vielä näin mummonakin. ;)

    ReplyDelete
  20. Hauskan tyllimekon oletkin kuvaan löytänyt. Arvasin, että joltain tulee tylliä, hyvä. Mulle tuli se lähes ensimmäisenä mieleen, mutta eipäs sitä nurkista löytynyt :)

    ReplyDelete
  21. Tyllihameista tulee aina balleriinat mieleen. Aivan ihana luomus tämäkin. Ollappa vielä pikkutytteli, niin vois koreilla tuommosiilla :)

    ReplyDelete
  22. -maiju-
    Mä mietin ja mietin sanaa...mutta onneksi sitten vihdoin hokasin, sen verran tyllihullu mä oon, että se oli sitten lopulta se oikea sana mulle. ;)

    Selma
    Juu, balleriinat ja tylli kyllä kuuluu yhteen. ;)

    ReplyDelete