Thursday, July 19, 2012

a complete color renewal


Via Victoria Station
I am going through a complete color renewal. I wanted to change the colors of my home, but that can wait. But my wardrobe is under construction right now. I will get rid of all the colors I don´t like anymore. That means that I have to say goodbye to most of my clothes, shoes and accessories. If I put this simple - black will be out of my life! And here is now some ideas to replace the boring and depressing black.

Vogue.es

via Everything Beautiful

via Sunday in Bed

via Bohemian Wornest

Landscape Painting in Pastels
If we speak about seasonal color types, I am pretty much summer, with a hint of winter. I made this Summer seasonal colors chart to remind to keep focus on the right colors. It makes shopping so much easier if you know exactly what you are looking for.

Luckily I have at least some clothes, which are exactly my current favorite colors (the photo below). I want to make this renewal, that I don´t have to think everyday, what to wear. I want my wardrobe to easy and functional. I don´t want to have too many clothes, the less the better. But everything must fit together.

***

Mulla on menossa elämässä ihan täydellinen väriremontti. Haluaisin uusia kodinkin värit, mutta se saa vielä odottaa. Mutta vaatekaappissa on jo remontti käynnissä. Mä haluan päästä eroon kaikista vääristä väreistä. Se tarkoittaa sitä, että suurin osa vaatteista, kengistä ja asusteista lentää pihalle. Lyhyesti sanottuna aion sanoa hyvästit mustalle värille. Se vaan tuntuu nyt aivan liian raskaalta ja masentavalta. Tuossa yllä on hiukan inspistä siitä, miten sen mustan voisi korvata ja myös värikartta, jonka tekaisin avuksi uudistukseen. Onneksi mulla sentään löytyy edes jonkin verran lempivärejäni kaapista (alimmainen kuva).

Joskus aikoinaan musta oli kyllä ihan ok, mulla oli ainakin 15 vuotta graafisesti leikattu pikimusta tukka. Ja vaatekaapista löyty rivi mustia bleisereitä ja minihameita. Paidat oli valkoisia, harmaita ja mustavalkoisia. Se oli mun sisustussuunnittelija-lookki. Sanoin jo aikoinani hyvästit sille lookille, kun perustin taide/käsityö/sisustusputiikkini. Jostain syystä nyt kuitenkin täällä LA:ssa vaatekaappiini on alkoi hiipiä mustaa ihan liikaa.

Musta väri ei edes sovi mulle, nyt kun hiukset on kutakuinkin luonnollisen väriset. Musta on niin kova väri, että se vaatis myöskin kunnon meikit naamaan. Sitä en enää jaksa millään tehdä. Nautin nyt kun kerrankin saan olla niin luonnollinen kuin mahdollista. Ja luonnolliseen lookiin sopii paljon paremmin pehmeämmät värit. Varsinkin jos omat värit, kuten mulla, ei ole kovinkaan voimakkaita. 

Ja on tässä väriremontissa muitakin kuin pelkkiä ulkoisia aspekteja. Värit vaikuttaa niin kokonaisvaltaisesti, että haluan keventää ja raikastaa myös niiden avulla koko elämää. Eli oikeastaan mulla on menossa nyt paljon laajemmat uudistukset, kuin pelkkä väriremontti.

20 comments:

  1. Mielenkiintoinen postaus! Makin olen Kesa. Kiitos tosta varikartasta!

    Sun vaatekaapissa nakyy mun lempivareja! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos ja meille kyllä sopii molemmille aikalailla samat värit. Mä aion vielä kehitellä ja parannella tota värikarttaa. Mutta kyllä siinä ihan oikeita värejä sulle on.:)

      Delete
  2. oh dear...
    i love them!
    yes...stay focused
    on these shades.
    absolutely!
    happy, happy
    shopping!!!

    ReplyDelete
  3. Värit ovat ihmeellisiä, niiden avulla voi tehdä mitä vaan, ainakin melkein. Sinulla on kerrassaan valloittava mielen ja sisustuksen uudistus meneillään. Kun oma kaappini pursuaa mustaa, harmaata, valkoista (tukka on sentään punainen), käyn täällä saamassa ihanaa väriterapiaa.
    Kiitos Itkupilli!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos Kiiris ja värien maailma on todellakin niin kiehtova ja niillä on tosiaan uskomaton vaikutus. Punanen tukkahan on ihana väriläiskä jo itsessään. ;)

      Delete
  4. Aika rajua, mä en varmaan koskaan pustu luopumaan mustasta kokonaan (siis vaatteossa). Noi murretut väripaletit on kyllä ihania ja sieltä löytyis kyllä värit kotiin. Mulla siintää alakerran remontti (keittiö+olohuone) aivoissani ens kesälle. En tiedä toteutuuko mutta haaveilen ainakin ja talven aikana meinaan miettiä tarkemmin että mitä.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Murretuissa väreissä on niin kiehtovia ja hienostuneita sävyjä. Sopivat yhtälailla vaatteisiin ja sisustukseen. Mulla on nyt kokolailla sama paletti molempii projekteihin. Haaveilu on kivaa jo sinällään ja aina silloin tällöin voi jotkut haaveet ihan oikeastikin toteuttaa. ;)

      Delete
  5. Kesä täälläkin - ripauksella talvea! :) Sinistä löytyy väripaletistani yllin kyllin, en vaan käsitä että miksi, kun se ei ole minulle se pukeutumis-sisustus-lempivärini ollenkaan. Poikkeuksia kuitenkin on. Esim. petroolinsininen ja viileä turkoosi. Värikonsultti sanoi tuosta sinisen paljoudesta, että aika moni kesätyyppi on vaalea ja viileä ja sellaisille sininen on tietysti se ykkössävy. Toisaalta paletistani löytyy paljon myös pinkkiä, liilaa ja punaista, jotka taas ovat minulle niitä omimpia ja johtunee siitä, että olen tumma ja iholtani normaalia suomalaista kalkkilaivan kapteenia hieman sävykkäämpi. :) Pitääpä kaivaa oma paletti taas esiin ja lähteä kauppoihin ihmettelemään, sattuuko tänä kesänä olemaan omia värejä tarjolla. Onneksi on vielä 2 viikkoa lomaa jäljellä!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sininen sopii tosiaan kaikille "kesille", mutta jos sininen ei kuulu lemppareihin, niin tosiaan petrooli ja viileä turkoosi on hyviä vaihtoehtoja sen korvikkeeksi. Mun ihoni on kanssa enempi talven värinen, eli oliivi. Joten talven paletista voi hyvin lainata hiukan rempseämpiäkin sävyjä, vaikkapa reipasta pinkkiä. Kesän paletissa on myös ihania pinkkejä ja lijoja, niistä tykkään kanssa tosi paljon, mutta sininen on kyllä mun lemppari. Sulla on kivasti lomaa jäljellä, ehkä löydät vaikka alennusmyynneistä jotain kivaa, värikkäät vaatteet aika usein päätyy alennuslaareihin. ;)

      Delete
  6. Minä en 20 vuoteen käyttänyt mustaa enkä puhdasta valkoista vaatteissani eikä niitä ole kyllä sisustuksessanikaan. Pari vuotta sitten annoin periksi ja ostin pikkumustan, jonka päälle kellertävän jakun ja mustan jakun, kun oli enoni hautajaiset. Siihenkin kaulukseksi ruskea pusero. Harmi vaan, että täällä Suomessa on aina vaan tarjolla mustaa ja valkoista. Nyt minun vakiovaatekaupassa jo tiedetään, että minulle on turha tarjota mustaa ja valkoista ja joskus pääsen tosi helpolla, kun näen heti ovelta, ettei minun värejäni ole!! :-) No joo, kenkiä on ollut pakko ostaa mustina, mutta nykyisin olen jo oppinut, että jos kivat muun väriset löytyy, niin ostan ne heti pois...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kunnon pikkumusta on ainut musta vaatekappale, jonka aion vielä hankkia. Puhdas valkonen ei oo myös munkaan väri, mutta pehmeä valkonen on tosi hyvä väri täällä helteissä. Suomessa on tosiaan aika suppeat valikoimat väreissä, ihan liian pienet markkinat. Mutta kyllähän niitä kivoja värejäkin jonkin verran löytyy, mutta silloin pitää tosiaan tarttua tilaisuuteen saman tien. ;)

      Delete
  7. Hei ymmärrän nuo värimailman muutokset. En ole oikein koskaan osannut selittää itselleni miksi muutos tapahtuu joten olen vain antanut asian olla ymmärtäen että se on sisäisenmaailmani ulkoinen heijastus ja siinä se. Jälkeenpäin kun katson värihistoriaani niin löydän selityksen. Hiukset ovat myös olleet itselleni elämänmuutoksen mittarina ; mustat pitkät, mustat lyhyet, vaaleat, punaiset, kiharat.....kaikeen on liittynyyt jokin elämän tapahtuma.
    Värit ehkä ennakkoivat jotakin tai tuovat esille sen sisäisen josta emme vielä ole tietoisia -on vain aavistus. Ehkä ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mulla on kanssa ollut niin monenlaisia vaiheita ja jälkikäteen niistä osaakin jo päätellä aika paljon. Nyt ymmärrän senkin, miksi täällä Amerikassa "valahdin" takaisin mustaan, se on jonkinlainen suojamuuri. Mutta nyt on aika murtautua sieltä ulos. Oikeastaan ekaa kertaa musta tuntuu, että olen todella löytänyt sen omimman itseni. Se tietysti löytyi sisältä päin, mutta nyt sen tulokset alkaa näkyä myös ulkoisessa maailmassa. Tällä kertaa olen tiedostanut ton sisäisen prosessin ja en ole ollenkaan yllättynyt näistä ulkoisista muutoksen tarpeista. ;)

      Delete
  8. Hurmaava väripaletti! Kauniita postauksiasi selaillessa aika meni taas kuin siivillä :) <3

    ReplyDelete
  9. jep, näitä kausia on ihmisellä.. itselläni on ollut harmaa, sininen, keltainen, punainen, turkoosi, liila.. Musta ei koskaan pää värinä, mut pitkät housut on talvella mustat.. nyt valkoiset:) nyt on lempi sävy ORANSSIN ympärillä.. siinä on jotain energiaa antavaa voimaa ja sopii kalpeaan ihooni

    erikoisia pilviä siellä, täällä on jaksanut pumpulipilvet paikoitellen sataa niin että mansikat ja perunapellot on veden alla.. onneks vain paikoin ei koko maassa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oranssi onkin todellinen voimaväri ja mullakin tulee välillä oranssin kaipuu, mutta vaatevärinä se ei sovi mulle. Mutta sisustuksessa käytän sitä silloin tällöin.

      Toi pilvikuva ei oo mun ottama, eikä varmaankaan edes täältä päinkään, täällä on niin harvoin pilviä taivaalla. Täällä on rutikuivaa, voi kun vois vaihdella näitä säitä puolin sun toisin. ;)

      Delete