Thursday, July 31, 2008

Puutarha unelmia





Samalla kun ollaan tehty pikku retkiä Los Angelesin alueella, ollaan katseltu myös jotain ideoita omaan puutarhaan. Toisaalta ollaan hiukan kahden vaiheilla, että viitsitäänkö mitään suurempia tehdä talolle ja puutarhalle, koska suunnitelmissa on muuttaa Suomeen. Mutta toisaalta tää talo jää tänne meille ikäänkuin Kalifornian "kesämökiksi", joten tietysti vois jotain tehdäkin.

Me ollaan mietitty talon väriä, tällä hetkellä mua viehättää turkoosinsininen, toisaalta vaaleanpunainenkin vois olla ihan suloinen. Suihkulähde on myöskin haaveena ja jokunen patsas. Ja myös ruukkukasvit olis kivoja.

Täällä on niin valtavan kuuma ja kuivaa, että ei kuitenkaan kannata laittaa liikaa sellasta kasvillisuutta, jotka kaipaa runsaasti kosteutta. Ennen pitkää täällä on uhkaamassa aika paha vesipula, joten senkin takia olisi järkevä suunnitella puutarha mahdollisimman vähän kastelua vaativaksi.

Mutta tossa on muutama sellainen kuva, joiden tunnelma meitä viehättää. Saapa nähdä tehdäänkö mitään, vaan haaveillaanko vain.

22 comments:

  1. Heippa!

    Olen lueskellut blogejasi jo jonkin aikaa. Kiinnostaisi miten olette tavanneet Robin kanssa ja oletteko tunteneet kauan? Ja siis oletteko nyt muuttamassa suomeen?
    BY the way...blogisi ovat tosi mielenkiintoisia ja oot ihan super-taitava kuvanmuokkaaja, ym. Kaikkea hyvää Sinulle ja Robille!

    ReplyDelete
  2. Upeita puutarhoja! Ja portteja. Oi, ensimmäisen kuvan koira on todella hellyyttävä, omassa puutarhassa tulee ainakin olemaan koira ellei kaksikin. :D Inspiroivia kuvia kaikenkaikkiaan, erityisesti pidän tuosta buddha-patsaasta, meillä on kotona lähes täysin samanlainen patsas, mutta kermanvärinen. :)

    ReplyDelete
  3. Kiviä, kaktuksia ja sukkulentteja niiden ruukkujen lomaan ehdottaisin sinne leveysasteille ;)

    Minkäköhän takia tuossa ylimmässä kuvassa on se tiili-kasvihökötys aivan siinä portin sisäänkäynnin edessä...

    ReplyDelete
  4. Hei Anonyymi, ja kiitos.

    Kiva jos oot viihtynyt blogeillani. Mä tapasin Robin blogilla...reilu vuosi sitten, mutta se oli rakkautta ensi silmäyksellä, siitä lähtien ollaan oltu erottamattomia. Kerroin siitä jokin aika sitten toisella blogillani:

    http://kyynelkanava.wordpress.com/2008/06/27/rakkautta-ensi-silmayksella/

    Kyllä me haaveillaan Suomeen muutosta, ehkä ensi vuoden puolella siitä tulee jo totta!


    Kazza
    Joo täällä on niin ihania puutarhoja. Ja portteja. Aidathan täällä kiertää puutarhoja, joten portteja tarvitaan. Meillä on koira ja kaksi kissaa puutarhassa. Buddha-patsat on ihan ehdoton hankinta, niitä ollaan jo käyty kaupassakin katselemassa. :))

    Lepis.
    Osaa puutarhasta ollaankin jo muuttamassa aavikkopuutarhaksi, eli kiviä ja sekaan kaktuksia ja muita aavikkokasveja, on ihan hullua yrittää pitää täällä jotain laajoja nurmialueita. Siinä ylimmässä kuvassa hämää se, että se portti ei oo kuvassa alhaalta asti, joten näyttää, että se kivihökötys olisi lähempänä kuin se todellisuudessa oli.

    ReplyDelete
  5. Mun villi veikkaus on, että Robille Suomeen muutto tulee olemaan sellainen kulttuurishokki, että vaatii paljon aikaa, kärsivällisyyttä ja rohkeutta, että selviytyy.

    ReplyDelete
  6. Anonyymi, miksi sinä niin ajattelet, ei Rob nyt missään takapajulassa ole kasvanut. ;)

    ReplyDelete
  7. Nimenomaan just se kun ei ole kasvanut :o). Suomi ei ole niitä helpoimpia maita maahanmuuttajan tulla, vaikka se maahanmuuttaja tulee Amerikasta (ei siis tule pakolaisstatuksella). Veikkaisin, että jos se maahanmuuttaja on varakas ja tulee säkit täynnä mania, niin sitten on varmaan helpompaa :), että voi elää riippumattomana hyvinvointiyhteiskunnan parhaita paloja nauttien.

    ReplyDelete
  8. Anonyymi
    Mä en oikein ymmärrä tota sun komenttias, ei siinä nyt meillä paljoa arkipäivässä eroa ole asutaanko me Suomessa vai täällä Kaliforniassa.

    Mun ex-mies oli saksalainen ja ihan hienosti meidän elo siellä Suomessa sujui. Ja tunnen paljon ulkomaalaisia Suomessa, ihan ympäri maailmaa, muutaman Jenkki miehenkin tunnen, jotka ovat suomalaisen kanssa naimissa, hyvin ovat viihtyneet, eivät enää muuttaisi tänne takaisin.

    Rob kun on suomenkansalaisen kanssa naimisissa, niin ei siinä muutenkaan pitäis niin kovasti olla ongelmia sinne muuttamisessa. Ennen kaikkea meille on tärkeintä että ollaan yhdessä.

    Joten en oikein ymmärrä mikä sun pointtis tosa oikein oli.

    ReplyDelete
  9. Onhan käsite "kulttuurishokki" tuttu? En usko, että kukaan ihminen säästyy tältä ilmiöltä kun muuttaa tykkänään toiseen maahan jossa kielikin on ihan erilainen (ja kaikki), vaikka sitten muuttaisikin maan kansalaisen kanssa. En halua maalata piruja seinille, mutta kannattaa ottaa vakavasti tällainenkin asia ja näkökulma.

    Jos kaikki menee kivuttomasti niin haluaisin kuulla siitä, olisihan se poikkeuksellinen juttu. Tietenkin toivon, että teillä olisi onni myötä koko ajan, haluan uskoa niin. Se olisi mukavaa.

    ReplyDelete
  10. Anonyymi,
    Mä itse muutin Tampereelta Los Angelesiin ja selvisin ilman minkäänlaista kulttuurishokkia. Ja tunnen siis Suomessa paljon ulkomaalaisia, jotka ei kyllä ole kärsineeet kulttuurishokista. Kylläkai avarakateseinen ja utelias maailmankansalainen voi suhtautua uusiin tilanteisiin myös positiivisesti. ;))

    ReplyDelete
  11. Ai niin, ja en tietysti maininnut, että ei me välttämättä sinne ihan loppu elämäksi jäädä, vielä on monia muitakin houkuttelevia asuin paikkoja mielessä, esim. etelä-Eurooppa voisi myös tulla kysymykseen. Rob kyllä rakastaa enemmän kylmää ja rauhallista, mä viihdyn ihan missä vain.

    ReplyDelete
  12. Kauniita unelmia vaikka vanhuudenpäivien varalle, jos Rob sattuukin viihtymään Suomessa hyvinkin. Sitten vaikka kun tämä koleus alkaa kolottaa vanhoja jäseniä.Tai miten vain, mutta hyvältä näyttää, suorastaan suloisella ja onhan suunnittelu ja unelmointi jo sinänsä mukavaa.

    ReplyDelete
  13. Kiitos Marja
    Kyllä me sinne niin kovasti jo ikävöidään. Ja aivan varmasti siellä viihdytään, onhan siellä niin moni muukin ulkomailta muuttanut tuttu viihtynyt ja sinne jäänyt. ;))

    ReplyDelete
  14. Kyllä noissa muuttoasioissa vaikuttaa niin paljon se oma halu ja motivaatio. Jos asenne olisi valmiiksi, että "ei kiinnosta, en halua sopeutua", niin varmaan tuleekin kulttuurishokki.

    Mutta eiköhän Rob ja Itkis ole aiheesta aika paljon puhuneet, joten Robille monille asia tuskin tulee täysin yllätyksenä - toisin kuin vaikkapa työkomennukselle jonnekin hevonkuuseen passitettavat, joilla ei tavallaan ole vaihtoehtoa. Ja se oma asenne taas ratkaisee.

    Minusta olisi kiva kokeilla asua eri maissa. Ihan ensimmäisenä ei ole mielessäni pelätä kulttuurishokkia - ja tuskin on Robillakaan, eiköhän hän ole ehtinyt maailmaa nähdä!

    Joo, piti taas tulla änkemään oma lusikka tänne soppaan. En voinut mitään itselleni :D

    Piti oikeasti ihailla noita kuvia!

    ReplyDelete
  15. No mutta, onkos tuossa sitruunapuu (ylin kuva)?! Ihana!

    ReplyDelete
  16. Kiitos Elegia, että avasit jälleen kannustavan sanaisen arkkusi. Ja kyllä se munkin mielestä just noin on. Mulle ainakin tämä asuminen vieraassa maassa on ollut positiivinen ja avartava kokemus. Rob on kanssa sen verran jo asunut eri puolilla maailmaa, ettei taida olla mikään paha shokki, Robin tuntien pikemminkin luulen, että Suomi voi olla just se oikea paikka ja jos ei oo, niin muutetaan sitten johonkin muualle.

    Ja on se sitruuna puu, meilläkin on sitruuna puu pihassa, mutta sitruunat on vielä ihan vihreitä.

    ReplyDelete
  17. Heit Sveitsistä:)
    Jospa minäkin uskaltautuisin jo ilmiantamaan itseni kun olen aina joskus täällä käynyt lukemassa ja katsomassa kuvia.
    Kuvat ovat tosi upeita, noihin sinun huoneisiin ihastuin kovasti, niin ennakkoluulottamasti on yhdistelty värejä, kaunista ja iloisen näköistä.

    Tuohon muuttoasiaan, itsellä ei ollut minkäänmoista shokkia muuttaa tänne "vanhoilliseen" maahan ja eihän tämä edes niin vanhoillinen ole mitä sain kuulla monelta taholta.
    Mieheni asui 8 v Suomessa ja viihtyi todella hyvin, opetteli suomenkielenkin. Luulempa että on todella paljon siitä asenteesta kiinni millä mihinkäkin maahan muuttaa.
    Onko teillä jo tiedossa milloin aiotte muuttaa?? Olet ehkä siitä kertonutkin blogissasi, mutta en ole vielä kaikkea lukenut:)

    ReplyDelete
  18. Marjut,
    No mä olen tosi iloinen kuullessani, että oot täällä käynyt ja vielä iloisempi kommentistasi. Mulle nää komentit on kuin henkireikä. Aina niin ilahduttaa, että voi huomata, että on joitakin ihmisiä,joita kiinnostaa nää mun puuhani, yksi ei oo niin kiva leikkiä. Vaikka mä viihdyn aivan mielettömän hyvin täällä kiehtovassa uudessa maassa, niin ystävien seuraa kyllä kaipaan. Joten näistä blogeista on tullut todella arvokas juttu mulle.

    Mä luulen, että meitä maailmankansalaisia on niin paljon, että voitais perustaa ihan oma valtio. Mä uskon, että ihminen sopeutuu helposti mihin vain, jos on positiivinen asenne. Mä ainakin olen itse niin utelias, että mä suhtaudun kaikkeen uuteen tosi innolla.

    Mulla oli saksalainen mies ja tunnen jotekin sen sellaisen konservatiiven eurooppalaisen puolen, mutta itse en siihen koskaan törmännyt, mä luulen, että sillä omalla asenteella on kaikista suurin vaikutus siihen, miten sua kohdellaan ja millaisena se uusi kotimaa näyttäytyy.

    ReplyDelete
  19. :D Samahan minullakin on vaikka en välttämättä Suomea maana kaipaa niin sinne jäi paljon hyviä ystäviä. Siksi minäkin näitä blogeja luen, varsinkin juuri ulkosuomalaisten. Oma blogi on edelleen teon alla, olen vaan vähän laiska siihen hommaan:P

    ReplyDelete
  20. Marjut, mulla meni melkein vuosi, että tajusin olevani ulkosuomalainen, hassua, nyt mä olen kanssa tosi kiinnostunut vaihtamaan mielipiteitä toisten samanlaisten kanssa.

    Mä olen kyllä itse huomannut aina maailmalla, että Suomi on noin yleisesti ottaen varsin mukava ja hieno paikka asua. Mutta toisaalta on myös todella ihanaa tutustua toisenlaisiinkin kulttuureihin.

    Ja bloggaamalla pääsee niin helposti kiertämään ja tutustumaan mielenkiintoisiin paikkoihin.

    Perusta ihmeessä oma blogi, se vasta antoisaa onkin! :))

    ReplyDelete
  21. Pakkohan tähän on kommentoida, että mun mies on muuttamassa viikon päästä maanantaina Suomeen, ja mua ainakin pelottaa koko homma ihan riivatusti. Itse olen aina nauttinut muualla asumisesta, mutta mies ei ole koskaan asunut ulkomailla eikä edes ikinä vieraillut Suomessa, joten kyllä mulla on kovat paineet siitä, että viihtyykö se vai ei. Toivon, että se viihtyy, oppii nopeasti kieltä ja löytää oman paikkansa eikä saa kulttuurishokkia :D

    ReplyDelete
  22. Ii,
    Kyllä se on eniten omasta asenteesta kiinni ja tietty siittä mistä maasta sun mies muuttaa. Jos on muuttaa länsimaista, niin tuskin on mitään kulttuurishokkia. Mun ex-mies ei kohdannut mitään ongelmia siellä, päin vastoin hän tykkää Suomesta tosi paljon, ja hänen oli erittäin helppo saada ystäviä ja työpaikkakin löytyi helposti. Älä suotta pelkää, kaikkiallahan on tiukkapipoisia ulkomaalaisvihaajia, mutta ei mitenkään erityisesti Suomessa. Minä en tunne henkilökohtaisesti yhtään ihmistä sieltä, joka olisi suhtautunut Suomessa asuviin ulkomaalaisiin vihamielisesti.

    ReplyDelete