Saturday, June 19, 2010

Aloittelijan napayksia ~ Beginners shots



Meidan hortensiapensaat puskee nyt niin kukkaa, etta sielta riittaa maljakoihinkin yllin kyllin. Hortensiat on niin herttaisia kukkia, etta piti kaivaa niiden seuraksi pitsiliina ja vanhoja hopea astioita. Ma olen kylla aika romantinen homppa mita kukkasiin tulee.

Samalla tuli siis somistettua sovapoyta uudelleen. Ja mun taytyy nyt kehua mun miestani, vaikkakin se on muutenkin mun taydellinen ihanne mieheni, niin siina on viela sellainen ylimaarainen bonus, etta se osaa siivota hyvin. Jos Rob innostuu siivoamaan, niin se siivoaa perusteellisesti. Ja koska taa meidan koti on sen verran pieni, niin eihan tassa paljoa siivoamista edes ole. Joten mulle jaa usein vain kaikkein hauskimmat hommat, eli somistelu. Valilla meilla on kylla molemmilla hiukan laiskempia kausia, jolloin siivoukset ja somistelut jaa vahemmalle. Mutta nyt meilla oli tosi puuhakas viikonloppu.

Ja ma olen nyt kylla ihan hopsahtanyt tahan valokuvaamiseen. Mulla oli vuosikausia valokuvausinnostus ihan jaissa. Ja oikeastaan olen joutunut taas opettelemaan kaiken ihan alusta. Mulla oli jarjestelmakamera kaytossa viimeksi 80-luvun alussa. Ja nyt mulla on ollut taa eka digijarkkari vasta alle vuoden. Enka enkan puolenvuoden aikana kovinkaan siita innostunut tai oikeastaan en osannut sita kayttaa. Mutta nyt muutaman viimeisen kuukauden olen jalleen hiukan paasemassa sisalle valokuvauksen ihmeelliseen maailmaan. Nyt mua ei oikeastaan huvittaisi paljon muuta tehdakkaan kuin kuvata. Ja musta tuntuu, etta tallaiset Still Life asetelmat on ehka mun ominta aluetta. Ainakin talla hetkella nayttaa pukkaavan tata tyylia.

***
I've been so excited about photographing, although I was years totally without taking pictures. I had my previous SLR-camera in early 80s and I've had my first digi-SLR just about one year. First 6 month I was not so interested about it or actually I could use it. But now past 6 months I've started learning something. Specially I love to shoot Still Life photos. I think it's my thing, at least now.

13 comments:

  1. Ihastuttavia koukeroita, hortensioita, värejä, sommitelmia. Sinulla on silmää kauneudelle! Minun mies imuroi, olen tyytyväinen, että edes imuroi...

    ReplyDelete
  2. Hyviä kuvia! Ja omaa värimaailmaasi. Itsekin aloittelen uuden kameran myötä kuvaamista pitkän tauon jälkeen. Tykkään ottaa vanhemmista ihmisistä "onnistuneita" henkilökuvia, koska he eivät koskaan ole oikein tyytyväisiä kuvien "inhorealismiin" joista sisäinen persoona ei näy kuten näkyy läsnäolijalle normaalissa vuorovaikutuksessa. Ei sitä itse katsele toisen ryppyjä vaan tuttua persoonaa. Henkilökuvauksessa haastetta riittää...Kuvattavan tulee olla tyytyväinen kuviin itsestään. Ei mulla muita tavoitteita kuvaamisen suhteen ole.

    ReplyDelete
  3. Ihania kuvia taas!! Hortensia on mun ihan lempparikukka, vaikka noita kaupan hortensioita en saa pysymään hengissä kovin kauaa. Muutama pensaskin on pihalla, mutta ne kukkivat vasta syksymmällä.
    Siivoisipa meilläkin joku ;)

    ReplyDelete
  4. Ihania kuvia taas.Oon tosi katellinen noista väreistä ja fiiliksistä.Jotenkin tuntuu et kunnon kesä kaikkine väreineen ja tuoksuineen saapuis tänne meillekkin.Mutt olisko mahdollista saada kaukokaipuisena ihmisenä(joka joutuu lasten takia vielä asumaan täällä Suomessa)saamaan kuvia myös ihanista kaupunki,luonto,ihmis jutuista.Välittäisit meille palasen ja tuulahduksen sitä erilaista elämää sieltä...itsekkin ulkomailla oleskelleena.Pienenä toivomuksena vaan tai vaikka ehdotuksena xxx

    ReplyDelete
  5. Ihanan romanttisen tunnelman oletkin saanut tallennettua.
    Mulla sama juttu järkkärin ja koko kuvaamisen suhteen. 80-luvun alussa seurustelin kuvausta intohimoisesti harjoittavan pojan kanssa ja hän innosti kuvaamaan ja teetimme siten mustavalkokuvia hänen pimiössään (tosi romanttista). Kuvausinto loppui täysin vuosiksi kun palaute oli sellaista, että mikset rajannut tuota noin ja näin, ja katso nyt miten vinossa tää on jne. jne. Nyt sitten uusi into blogin myötä ja kova harjoittelu.

    ReplyDelete
  6. Trina
    Kiitos. Ja onhan se kiva, etta mies tekee edes jotain, jotkut ei tee sitakaan. ;)

    Marjaisa
    Henkilokuvaus on todella haastavaa, ma oikeastaan aikasemmin keskityin lahes siihen, mutta silloin tuli etupaassa kuvattua nuoria ihmisia, vanhempia ihmisia olen kuvannut tosi vahan. Ja olen samaa mielta, etta kuva on silloin onnistunut, jos kuvattava on tyytyvainen itseensa, sellanen on allottavaa, etta kuvaaja haluaa vangita kuvaan jotain sellaista "inhorealismia", jota ei tunnista itseksi. Toivottavasti onnistut tavoitteessasi, tulen sitten varmasti kuvauttamaan itseani. ;)

    Siirisofia
    Niin, ma mietinkin tassa, etta milloinkohan ne hornesiat siella Suomessa kukkii, ma en siella saanut koskaan pidettya niita hengissa kovin kauaa, taalla ne rehottaa valtavina puskina. Ei meillakaan aina olla siivoustuulella, nyt oli vaan ihan poikkeuksellisen hyva tsemppi molemmilla. ;)

    Ihanuudet
    Kun tulin 3 vuotta sitten, niin silloin kuvasin innolla kaupunkia, luontoa ja ihmisia taalla, mullahan on yks blogikin ihan niille kuville, jota en ole kylla pitkaan aikaan paivittanyt. Nyt olen jotenkin ehka tottunut tahan kotikaupunkina ja huomio on nyt siirtynyt enemman tanne kotipiiriin. Mutta kyllahan ma varmaan taas valilla laitan kuvia hiukan muualtakin kuin vain meidan kotinurkista. ;)

    Helja
    No ihan samoin meilla on sitten ollut siinakin suhteessa, etta mun ex-mies kanssa hankki meille pimiovehkeet ja olis ollut loistava tilaisuus harrastaa sita kuvausta, mutta jotenkin se vaan katos multa.Ma uskon, etta juuri tan blogin ansiosta mulla on kanssa toi into jalleen loytynyt ja onhan se kiva, etta voi nayttaa otoksiaan hiukan laajemmalle yleisolle ja kiva saada myos palautetta. :)

    ReplyDelete
  7. Munkin mielestä valokuvaus on tosi hauskaa - hurahdin siihen vasta kun sain oman kameran. Se ei ole järkkäri vaan sellainen PowerShotti, jossa on paljon ominaisuuksia ja tosi pitkä zoomi ja hyvä kenno yms.. ei siis putkienvaihteluita, aloittelijalle (mulle) sopiva. Valokuvaus on tosi kivaa, voi etsiä itse ne sommittelupisteet, siinä kehittyy silmän kyky nähdä kauniita/mielenkiitnoisia tilanteita. Enpä arvannutkaan että olet käyttänyt vasta noin lyhyen ajan kameraa, otoksesi ovat taianomaisia!

    ReplyDelete
  8. Tuure
    Mulla oli kanssa PowerShotti ennen tota jarkkaria, mutta otin silla oikeastaan vaan "turistikuvia", olin kylla tosi tyytyvainen siihen kameraan ja kun sitten vaihdoin jarkkariin, niin olin aluksi pettynyt, jotenkin silla PowerShotilla kuvat onnistu paremmin. Mutta nyt olen paasemassa jo hiukan jyvalle, mutta olen tosiaan kylla ihan alottelija. Tietysti avuksi tuossa kuvauksessa on se, etta olen tehnyt kuvia piirtamalla ja nyt muutaman vuoden digitaalisia kollaaseja, eli samoja vari- ja sommittelujuttujahan niissakin periaatteessa oppii.

    ReplyDelete
  9. Minä mietinkin juuri että sinun valokuvaajantaitoihisi varmaan vaikuttaa muu työskentely taiteilijana. Minä ainakin olen huomannut että pitkästä kuvataideharrastuksestani on ollut paljonkin hyötyä erilaisten valojen-, varjojen-, värien-, muotojen huomaamisessa ja niiden hallinnassa.
    Haaveien järkkäristä, mutta toisaalta olen niin tyytyväinen nykyiseenkin kameraan, että haaveiluni on vienovaraista ja pientä.

    ReplyDelete
  10. Ihanan romanttista kauniisti aseteltuna. Jo pinkki hortensia on niin kaunis, että melkein huimaa. Pitääpä käydä kukkakaupassa, jos siellä on hortensioita vielä niin juhannuskukiksi ostan.

    ReplyDelete
  11. Tuure
    Juu, kyllahan ma olen kuvien kanssa tyoskennellyt jo yli 30 vuotta ja valilla ihmettelin itsekin, etta miksi valokuvaus ei liiemmin kiinnosta. Mulla oli kylla niin paljon valokuvausta harrastavia ystavia ja sukulaisia, etta ehka siksi ei tullut niin suurta tarvetta itse kuvata.

    Nykyinen kamerasi on tosi hyva, joten ei mitaan kiiretta jarkkariin.

    Arleena
    Hortensiat on kylla niin romanttisen kauniita, eniten tykkaan sinisavyisista, mutta meilla on enemman noita vaaleanpunaisia. Sinisia en raaskinut nyt edes katkasta maljakkoon.

    ReplyDelete
  12. Ihania kuvia. Tuo ensimmäinen on oikea helmi.

    ReplyDelete