Wednesday, August 25, 2010

Sisustusvinkki ja kysymyksia siivouksesta

Ma olen oikeasti kuin kaveleva (tai istuva) sisustusideapankki. Osaan kylla neuvoa helposti muita, miten kotia voidaan piristaa ja kaunistaa pienillakin ideoilla. Ja tottakai omassa kodissanikin on ihan kivoja juttuja. Yks mun lemppari ideoista on se, etta ryhmittelee koriste-esineita rykelmiksi, mielellaan vaikka tarjottimen paalle. Helpottaa siivousta kummasti. Ja jos esineet on rykelmissa, niin ne saa volyymia toinen toisiltaan ja niita ei sitten tarvitse olla liikaa. Jos esineita ripottelee vahan sinne sun tanne, niin yleisvaikutelma voi olla helposti sekava ja rauhaton. Kannattaa jattaa paljon selkeaa paljasta pintaa esineiden ymparille, se rauhoittaa ja antaa siistimman vaikutelman.

Mutta mulla on kylla kuitenkin jotain ongelmia kuitenkin oman kotini suhteen. On aina ollut. Ma rakastan siisteytta ja selkeytta. Mutta en tahdo millaan saada pidettya kotiani siistina. Mulla oli pieni hetki elamassani, asuin yksin jonkin aikaa ja silloin mun koti oli aina siisti ja kaunis. Mutta heti kun kotiin muutti toinen ihminen, niin se harmonia rikku saman tien. Ihan sama juttu vielakin. Meilla tuppaa paikat menemaan sekasin, vaikka molemmat pidetaan siisteydesta. Ma luulen, etta taa on enempi sellanen korvien valissa oleva asenne, joka tan saa aikaiseksi, kuin etta kysymys olis oikeasta ongelmasta. Tassa ei todellakaan ole kyse siita, ettenko osaisi siivota tai jarjestella kotia. Ja meilla on tosi pieni koti, hyvin pienella vaivalla tan sais pidettya siistina ja kauniina kaiken aikaa. En vaan saa sita aikaiseksi.

Mutta ma en voi oikein tehda mitaan, jos koti on sekaisin. Mua vaivaa se koko ajan. Ja kun koti on siisti, niin nautin siita aivan mielettomasti. Olen kuin taysin eri ihminen. Kavelenkin ihan erilailla ja jaksan innostua kaikesta muustakin. Siksi mulle on herannytkin ajatus, etta ehka mun pitais loytaa tahan nyt joku ratkasu. Loytaa sellainen rutiini, etta voisin murehtia vahemman ja useammin nauttia.

Kertokaa omista siivoustavoistanne. Onko siina jatkuvia ongelmia, vai oletteko jo kenties loytaneet ongelmaan ratkaisun? Vai loytyyko sellaisiakin, joille siivoaminen ei ole koskaan tuottanut ongelmia? Jos kotisi pysyy aina siistina, niin tarvitaanko siihen valtavasti kuria ja itsekuria? Onko oikeasti olemassa sellaisia ihmisia, joita seka sotku ei hairitse tippaakaan? Voi vastata anonyyminakin, jos ei halua julkisesti paljastaa siivottomia tapojaan.

***
A love to arrange the little decorating things on the trays. It's easier to clean and all the items get more volume from each other. If the items are placed little bit here and there, the overview can be confused. But if you gather them to small groups on the trays and leave lots of empty space on surfaces, the outcome is more relaxed.

36 comments:

  1. Olin ennen todella pedantti siisteysasioissa ja jokaisen pikkuesineenkin piti olla paikallaan, tiskiä ei saanut olla jne.

    Noh, siitä on aikaa. Nykyään olen aika huoleton, likaisuutta en voi sietää, mutta epäjärjestys ei oikeastaan enää häiritse. Siihen on tottunut, lol :D

    Ja kun mieskään ei tee mitään, enpä jaksa sitten minäkään. Noh, imuroin ja vaihdan vuodevaatteet säännöllisesti, mutta noin muuten kämppä on aika räjähtänyt. Tiskiä ei voi kertyä paljon, koska olimme kaukaa viisaita emmekä hommanneet pahemmin ylimääräisiä astioita.

    Minun ratkaisu ongelmaan siis taisi lopulta ollakin se, että aloin sietämään epäjärjestystä :D

    ReplyDelete
  2. Elegia
    Ma kuvittelin, etta makin olen ikaan kuin paassyt ongelmasta, kun suhtaudun siihen rennommin. Mutta oon tullut toisiin aatoksiin. Ma huomaan, etta kuitenkin muhun vaikuttaa tosi paljon milta koti nayttaa. Kun on siistia, niin viihdyn hyvin. Kun on sekaista, niin musta tulee laiska ja valinpitamaton.

    Ja nyt haluaisinkin jotenkin valita hyvan mielen ja nauttia siita kaiken aikaa.

    Meilla on, kuten kylla tiedatkin, astioita myos tosi vahan. Onneksi. Eli on pakko aina tiskata, jos mielii syoda tai juoda.

    Meilla menee toi siivoaminen kasi kadessa, jos toinen alottaa, niin se tarttuu toiseenkin. Mutta sitten me molemmat myos yhdessa jotekin livetaan otteesta.

    ReplyDelete
  3. Tämä vinkkini ei varmasti sovi kaikille, mutta itse olen tämän avulla saanut kotini pysymään viihtyisänä yhä paremmin. Noin puoli vuotta sitten liityin mukaan osoitteessa www.flylady.net, lisäksi on olemassa myös suomen flylady, joka on vähän suppeampi versio.
    Idea on, että ottaa pieniä askeleita säännöllisesti ja viidessä minuutissa tekee jo ihmeitä.

    ReplyDelete
  4. Mun täytyy kyllä tunnustaa, että mulla on siivouksen suhteen joku sokea piste - tai iso läiskä! Mä en näe mitään mustia sormenjälkiä kaapinovissa tms. ennen kuin ne mulle oikein näytetään.

    Ratkaisu ongelmaan on siisti mies! Se sitten jättää aamulla töihin lähtiessä lapun pöydälle "tiskit" "imurointi".

    Mutta sitten kun mä rupean siivoamaan, niin teen sen perinpohjaisesti. Työhuonettani siivosin kaks viikkoa ja kävin melkein joka tilkun yks kerrallaan läpi. Oikeastaan puolet jäi vieläkin... se ois sitten kk/huone. Kaikki tai ei mitään!

    ReplyDelete
  5. Runotalon Sari
    Kiitos, tosi hyva vinkki. Ma olen kylla itse huomannut ton saman, etta ei kannata asettaa liian suuria tavotteita, eli kannattaa tehda yksi asia kerrallaan. Huomaamatta siita syntyykin kylla paljon tulosta.

    Ma kavin kurkkaamassa tota sun linkkia, mutta en nopeasti ymmartanyt siita mitaan. Pitaa kurkata uudestaan paremmalla ajalla.


    Tuire
    Ma huomaan, etta ma olen tosi ristiriitainen tassa siivous asiassa. Mulla on osittain myos tuota sun "sokeutta", mutta sitten mulla saattaa silmat avautua yhta-akkia ja naky on hirvea.

    Mulla on kanssa aika siisti mies, se oikeastaan karsii enemman sekasotkusta kuin ma. Haluaisin niin mieluusti ilahduttaa sitakin enemman, se on tosi onnellinen jos olen tehnyt jotain, edes vahan.

    Ja mulla on myos toi sama "vika", etta toisaalta kaikki tai ei mitaan. Ma haluaisin jarjestaa nuppineulatkin varijarjestykseen. Ja toisaalta jos kaapit ja laatikot on sekasin, niin ei huvittais sitten edes lattioita pesta. Ennen kun mulla oli isompi koti, niin ma alotin jostain paasta suursiivouksen, enka oikeastaan koskaan saanut mitaan ihan valmiiksi.

    ReplyDelete
  6. Mulla on ollut vähän sama juttu tuon siisteyden kanssa,mutta olin ennen pedantimpi kuin nyt.Tosin toivoisin,että voisin laittaa kaikki esillä olevat turhat pienet esineet jonnekin kaappiin piiloon,mutta kun sellaista tilaa ei ole....Mutta en mä ihan steriileistä kodeistakaan tykkää...

    ReplyDelete
  7. Hello, I just found your blog today. I'm so glad. I do not understand a ward.. but your photos....OMG! They are so full of great colors and beautiful things. Love it! I'll be back soon to get inspired from your photos. Love Jenny

    ReplyDelete
  8. Samaa ongelma tässä, ja päälle että asun kolmen pikkulapsen ja yhden "sotkuisen" miehen kanssa. Voi tsiis kuvitella. Oi mitkä ihanat kodit mulla oli yksin eläessä. No kyllä nytkin on, täynnä ihania lapsia:-)

    ReplyDelete
  9. Yaelian
    Ma en myoskaan tykkaa liian steriilista kodista, kylla siella pitaa olla hullutuksia ja hupsutuksiakin. Mutta tietty ei kaiken tarvitse olla jatkuvasti esilla. Olen oppinut kylla, etta mita niukemmin sita tavaraa on esille, niin sita helpompi on pitaa siistina. Mutta taysin ilman koristeita ja turhuuksia en osais olla.

    Jenny Bergvall
    Thank you so much for your lovely comment, I'm so happy you found my blog. Occasionally I write something in English, but in general I'm not a writer and my words are not so important. The photos speak international language. ;)

    ReplyDelete
  10. Vanda
    Niin, puhumattakaan noista ajoista, kun mullakin oli pienia lapsia ja tooosi sotkuinen mies. Silloin ma kylla otin valilla ihan pulttia tosta asiasta, nykyisin en enaa.

    Olisinpa sillon osannut suhtautua siihen rennommin, niin olisin kerinnyt enemman nauttimaan ja iloitsemaan niista pienista lapsista. Nyt ma kaiholla muistelen niita aikoja. Ja kun mun pieni lapsenlapsi oli taalla kaymassa, niin vahat valitin sotkuista, osasin jo nauttia paremmin kaikkein tarkeimmasta. Kiva, etta sa osaat ottaa ilon ihanista lapsista. :)

    ReplyDelete
  11. Joo, tosiaan tuntuu, että koko asuntoa ei koskaan saa kuntoon! Meillä on onneksi tällainen kaksikerroksinen rivariasunto, niin yritetään toi alakerta pitää järjestyksessä. Kiinnostuneet pääsee sitten mun työhuoneeseen yläkertaan varoitusten kera...

    ReplyDelete
  12. Kuule mä oon IHAN samanlainen! Ennen kun yksin asuin niin kaikki oli tiptop mutta nykyään vähemmän.

    Tosin mä kyllä rakastan järjestämistä, eli teen sitä "huvikseni" vähän joka päivä joten paikat pysyy suhtkoht järjestyksessä:D

    Mua alkuun ärsytti kauheasti kun miestä ei epäjärjestys haitannut, mutta kun juteltiin, niin se ei ihan oikeasti edes huomaa onko kotona sotkuista vai ei, sillä ei oo sille mitään merkitystä, mikä musta on ihan käsittämätöntä. Aina ennen vieraidenkin tuloa mies kyllä siivoaa kunnolla, mutta vain siksi että "niin kuuluu tehdä", ei siksi että se huomaisi että meillä olis jotenkin sotkuista. Musta toi on äärimmäisen kiehtovaa ja hassua kun ite oon niin pedantti:D

    Mutta homma toimii, koska mä järjestän mielelläni ja mieskin siivoaa ihan mielellään kunhan sille vaan kertoo että nyt meillä on sotkusta:P Meillä siis asetelma on päinvastoin kuin aiemmalla kommentoijalla;)

    ReplyDelete
  13. Niin juu ja piti vielä sanoa, että nykyään oon itsekin sitten tullut paaaljon rennommaksi tuossa epäjärjestyksen sietämisessä, joten meillä kotona ei enää todellakaan juuri koskaan ole tiptop:D Mutta ihan hyvä näin!

    ReplyDelete
  14. Mun koti on kaaoksen vallassa, mutta likaisuutta en siedä. Miehellä on keittiötaso / hella neuroosi ja hän putsaa ne päivittäin huolimatta siitä olenko ne itse pyyhkinyt putipuhtaiksi vai en.
    Pääni sisällä on samanlainen kaaos ja joku viisas selittänyt että jos saisin kotini järjestykseen niin pääkin selkenisi. Kun saan energiaa niin koitan sitäkin.
    Sitten kun pääsen "normaali" rutiineihini niin jatkan varmaan tyyliin maanantaina pyykit, tiistaina silitys, keskiviikkona yläkerta ja torstaina alakerta, perjantaina kauppa. Yksi "asia" päivässä.
    Tästä mm. yritän saada inspiraatiota http://www.oprah.com/home/12-Ways-to-Unclutter-Your-Life
    Loistava tuo tarjotinidea, miten en ole itse keksinyt - toimii pihallakin kun pitää saada sateelta äkkiä suojaan! Olet ihana inspiroinnin lähde (kun vielä saan sanoista tekoihin...)
    ja anteeksi ylipitkä kommentti

    ReplyDelete
  15. Meillä on siistiä ja ollaan molemmat sellasia, että hermostuu jos on sekamelskaa ympärillä. En kuitenkaan jatkuvasti ole puunaamassa ja järjestelemässä, vaan "ylläpidän".

    Eli jos otan jotain jostain kaapista ulos ja käytän, niin laitan käytön jälkeen takaisin sinne kaappiin. Kun olen juonut kahvini kupista, niin virutan sen samantien ja laitan takaisin astiakaappiin; ei tule kasvavaa likaisten astioiden vuorta.

    Mies on kova laittamaan tavaroita piiloon, mutta ei läheskään aina laita "samaan paikkaan takaisin" vaan ihan eri paikkaan. Esim jotain sen kaapeleita, jotka joskus olen järjestänyt näitisti "kaapelilaatikkoon" on nyt ihan jokaikisessä laatikossa ja aina kadoksissa ;D

    Olen mestari löytämään "kadonneet tavarat" - miehet ei yleensä osaa etsiä mitään! Jos sanon että sakset on siinä ja siinä laatikossa, ja mies ei niitä löydä, ja minä menen katsomaan niin löydän ne siirtämällä vähän juustohöylää. ...mutta se on sitten eri aihe, josta onkin postailtu ainakin susan kanssa joskus :D

    Tulipas rönsyilevä kommentti... :D

    ReplyDelete
  16. Mä olen aina ollut tosi pedantti siivouksen suhteen. Ainoastaan pahimman masiskauden aikaan en välittänyt mistään.

    Mun ratkaisu on se, että meillä ei ole lähes mitään korise-esineitä tai jos on niin niillä pitää olla joku tehtävä.

    Mä olen myös karsinut huonekaluista, vaatteista ja astioista, mitään ei oo ylimääräistä.

    ReplyDelete
  17. Tuire
    Joo, toi on kylla hyva, jos kodissa on jotenkin mahdollista jakaa nakymat "julkisiin" ja "yksityisiin". Ja kyllahan tyohuone on ainakin sellainen, etta sita on melkein mahdoton pitaa aina tiptop, vaikkakin itse pitaisin sita ihanteena. On ihana alottaa tyot puhtaalta poydalta.

    Aini
    No sun miehes nyt sitte tuntuisi oikeasti kuuluvan tuohon joukkoon, jotka ei todellakaan ole moksiskaan sotkuista. Oma poikani vaittaa kuuluvansa myos siihen. Silti vaikea uskoa, mutta ehka se sitten on totta. ;)

    Ma kanssa kylla oikeastaan tykkaan siivota ja rakastan jarjestella, huomaan, etta tassa on mulla oikeastaan enemman ajankaytto ongelma, kuin ettei siivoaminen huvittais.

    Olen huomannut, etta miehet kylla yleensa auttaa mielellaan, mutta niille on paras antaa aina yksi tehta kerrallaan. ;)

    Kyllahan se on aina hyva ottaa asiat rennommin, olipa mista tahansa kiinni. Eihan asiat hermoilemalla ainakaan paremmaksi muutu.

    Helja
    Ma kylla uskon tohon, etta silla kodin kaaoksella ja mielen kaaoksella on yhteytta toisiinsa. Omasta elamasta tiedan, etta mita sekavampi mieli, sita sotkuisempi koti.

    Mutta parannus tuntuu kulkevan molempiin suuntiin. Siivoamalla saa paremman olon, ja toisaalta jos olo paranee, niin silloin kodistakin jaksaa pitaa paremmin huolta.

    Ma ole nyt kanssa miettinyt, etta pitaisiko munkin tehda itselleni nyt ekaks lukujarjestys ja opetella joku rutiini, asiat vois sujua paljon helpommalla.

    Kiitos muuten linkista, kayn tsekkaamassa sen myohemmin.

    Mun miehella on germ-kammo. Joten se kanssa putsaa meidan keittiontasoa jatkuvasti. ;)

    ReplyDelete
  18. MaaMaa
    No juu, ma uskon, etta jos molemmat on kuta kuinkin siisteja, niin siivoukset hoituu kylla juuri tuollaisella yllapidolla. Sellaista makin haluaisin ja valilla se onnistuukin.

    Ma pystyin elamaan noin yksin ollessa, ja vielakin pystyn jos mies on poissa.

    Toi miesten epaloogisuus tavaroiden sijoittamisessa on kylla uskomatonta. Ihan sama meilla. Ma tiedan tarkalleen missa mikakin on ja osaan neuvoa, mutta siltikin pitaa menna ojentamaa sokealle miehelle se sen etsima juttu juuri siirtammalla sita juustohoylaa. Kylla taa musta ihan samaa aihetta sivuaa.

    White Lily
    No juu, tietysti kaiken siisteyden a ja o on se, etta koti ei ole taynansa turhaa roinaa. Ma olen kanssa vahentanyt tavara maaraa. Ja se auttaa huomattavasti.

    Mulla oli ennen paikat niin tupaten taynna kaikkea, etta ei sellaiseen saanut mitaan pysyvaa jarjestysta.

    ReplyDelete
  19. Tänään taas heräsi ajatus omasta pikku yksiöstä. Muu perhe saisi rauhan eikä häiriintyisi minun jättämistäni läjistä, vaatteista, sukista, keristä, kankaista ja muista epäkäytännöllisyyksistä. Voi mikä tilan tuntu minussa aukeni, paluu 30:n vuoden taa, kaikki siistiä ja helposti järjestettävissä... Harkintaan uudessa yksiössä myös nuo epäkäytännölliset tarjotinasetelmat...

    ReplyDelete
  20. Rva Pioni
    Kuullostaa ihanalta, tuollainen olis kylla munkin unelma. Ihan oma tila, jossa vois tehda ihan mita mielii ja laittaa sen just ihan oman nakoiseksi.

    Eika noiden tarjotin asetelmien tarvitse valttamatta olla epakaytannollisia, mulla on esim. kylpparissa tarjottimilla tuiki tarpeellisia asioita, helppo pyyhkasta hyllyt, kun ei tartte jokaista esinetta erikseen liikutella. Mutta ma en osaisi kylla olla ilman kauniita esineita ja esim. kynttiloita, joten mulla noi toimii kylla pikemminkin helpottavina kuin epakaytannollisina ratkaisuina. ;)

    ReplyDelete
  21. Mielettömän ihana blogi sulla. Ah, mitkä kuvat ja niin voimauttavaa tekstiä pitkin matkaa:)
    Kiitos sinulle!

    Edellisen postauksen saamattomuuteen, siivouksiin yms:
    en tiedä, kiinnostaako sinua asrtologia, mutta itse olen saanut nyt jonkinlaista lohtua astrologiasta tähän mahdottomaan jumitukseeni. Eli laitetaan Merkuriuksen perääntyminen syntipukiksi:) edes hiukan. Pikku hiljaa tilanteen pitäisi helpottaa, kun vain malttaa odotella.

    Olen saanut kuulla juuri pari hyvin raskasta uutista lähipiiristäni ja samalla mietin astrologian osuutta asiaan. Kunpa nyt ihmiset malttaisivat kriiseissään. Valoa ja energiaa on taas luvassa.

    (Mm. astro.fi sivuilta löytyy asiasta juttuja.)

    Aloitin tänään pienin askelin kodin raivauksen. Täällä vallitsee melkoinen kaaos, eikä oikein tiedä mistä aloittaa. Työpaikkani on kotona, enkä kykene tekemään työnäni sotkuisessa ympäristössä. Myös kappien sotkut häiritsevät... Kyllä se niin on, että järjestyksessä oleva, puhdas koti saa hyvälle tuulelle ja hommat hoitumaan. Opinkohan koskaan siivoamaan heti omat työnjälkeni niin, ettei tälläistä tilannetta syntyisi. Meillä koko perhe on samaa maata eli pedantit puuttuvat, ja se näkyy:)

    -anni

    ReplyDelete
  22. Anni
    Voi kiitos ihanasta kommentista ja tosi kiva, etta loysit tanne blogilleni.

    Ma oon kylla ollut joskus kovinkin kiinnostunut astrologiasta, mulla loytyy ystavapiirista siihen hyvin perehtyneita, jopa ihan arvostettuja asiantuntijoita. Olen saanut hammastyttavan oikeaan osuvia luonnekuvauksia ja myoskin ennustuksia. Nykyisin tuo on jaanyt hiukan vahemmalle, mutta kylla ma aina avoimesti astroliaan suhtaudun.

    Ma olen nyt jotenkin kaantymassa sellaiseen ajatukseen, etta kylla varmaan olis parempi pyrkia saamaan itsesta sellainen reipas touhuihminen, joka saa kodin pysymaan kunnossa, kuin etta sulkee silmansa sotkuilta ja uskottelee itselleen, etta ne ei harmita. Ma en siihen ole oikeasti pystynyt, vaikka olen uskotellut niin.

    Uskon, etta ratkaisu loytyy korvien valista, eli omasta asenteesta. Sen sijaan, etta ajattelee olevansa saamaton vetelys, niin voisi pyyhkaista tuollaisen taysin turhan uskomuksen pois.

    Ma uskon, etta on kylla mahdollista oppia sellaisille tavoille, jotka tietaa olevan itselle iloksi.

    Mutta ei niin, etta hommat tehdaan hampaat irvessa, vaan ilolla. :))

    ReplyDelete
  23. Vilken underbar morgonmix av finskt/amerikanst när det är som bäst!

    LAV

    Agneta

    ReplyDelete
  24. Minä olen aina ollut suurpiirteinen siivouksen suhteen, mutta silti nautin järjetyksestä ja siisteydestä. Siinä sopiva dilemma siis. Koti ei vaan pysy järjestyksessä aina, kun neljä ihmistä on sotkemassa kilpaa. Mutta minä olen meillä se joka kiikuttaa tavaroita oikeille paikoille. En tykkää yhtään, kun ne lojuvat siellä sun täällä.

    ReplyDelete
  25. Agneta
    Tack so mycket, igen. Du ar so underbar. ;)

    Kirjailijatar
    No just toi sama dilemma on mua alkanut askarruttamaan. Suurpiirteisyys on hyva asia, ei tietysti kannata ottaa pulttia jostain kodin siisteydesta, mutta toisaalta, kun siita siistista ja kauniista kodista saa niin paljon iloa, niin olen ajatellut, etta kannattaisiko kuitenkin yrittaa etsia keinoja saada sita iloa enemman. Mutta koti on aina kaikkien asukkien summa, joten tietty toi suurpiireisyys on sillon kylla tosi hyvasta.

    ReplyDelete
  26. Ihana blogi!
    Tunnistan omat fiilikset täysin kirjoituksestasi. Minäkin nautin siististä talosta, mutta kolmen lapsen yh:na se on yleensä täälläpäin vain kangastusta...!

    No, yleensä sen yläpuolelle pitää vain osata nousta. Nähdä metsä puilta tai lautalattiat rojuilta. Lapset oppivat kokoajan, niinkuin minäkin ;)
    Ihanaa värikästä viikonloppua sinne kauas!

    ReplyDelete
  27. Olen mietiskellyt monesti samanlaisia. Uskon, että ratkaisu muuttuu tilanteen mukaan. Joskus tuntui auttavan se, että vei ison kasan tavaraa kirppikselle. Koti tuntui avaremmalta eikä enää edes muistanut mitä oli pois kiikuttanut. Siivouskin oli helpompaa ja miellyttävämpää sen jälkeen jotenkin.

    Huomaan myös, että tavaroiden paikoilleen laittaminen samantien auttaa paljon. Siinä tarvitsee olla aika tiukka itselleen, mutta äkkiä se tulee tavaksi. Jos kaksi ihmistä jättää tavaroita väärille paikoilleen puoli päivää niin siitä saattaa tulla jo aikamoinen sotku. Been there, done that :)

    Huomasin Englannissa olevan myös enemmän ihan yleistä likaa kuin Suomessa. Jännä juttu, mutta piti paikkansa. Sellaista möhnää tuli enemmän.

    Nyt olen huomannut sen auttavan, että ennen nukkumaanmenoa laitan esim. makkarissa kaikki jutut paikoilleen. Uni on tämän jälkeen myös parempaa kuin sekaisessa tilassa. Aamulla on kiva herätä siistiin tilaan :)

    Ja ne kompromissit. Joskus sitä on itselleen liian tiukka. Jos vähän löyhää joissain jutuissa niin olo helpottuu, eikä välttämättä kukaan edes sen kummemmin huomaa mitään eroa missään :)

    Toivottavasti näistä oli apua. Nää oli sellaisia mun omia mietteitäni...

    ReplyDelete
  28. Itkupilli, tämä on niin tuttua! Olin ennen hyvin tarkka. Matkalaukut pakkasin pilkulleen, silitin jopa sukat ja pikkuhousutkin sinne. Vaan en enää. Tahtoo matkalakku könöttää makkarin nurkassa viikkotolkulla. Kuka niitä ennättää... Sama kotona.

    Yksi juttu mitä aina välillä teen, on heittää 10 tavaraa päivässä pois. Tai siis osa lajitella säilöön, osa roskiin, osa lahjoituksiin. Tuppaa vaan tämäkin rutiini unohtua.

    ReplyDelete
  29. HUVIlassa
    Juu, kylla 3 lapsen kanssa pitaa osatakin katsoa sormien lapi. Lasten pitaa tietysti saada myos leikkia (eli sotkea). Ja ma uskon, etta jos ei itse suhtaudu siihen siivoamiseen liian tiukkapiposesti, niin lapsetkin oppii, etta ei se niin kamalaa ole valilla hiukan sotkuja korjaillakin.

    Ihana viikoloppua sinullekin. :))

    Hanna
    Kiitos, sulla olikin tosi hyva lista yksinkertaisista, mutta tehokkaista keinoista. Noi kun oppis pitamaa sellaisena rutiinina, jotka hoituis ajattelematta, niin ei mitaan ongelmaa enaa oliskaan. Ma uskon, etta jos itsensa motivoi hyvin, niin sita voi oppia mita vaan. Uusien tapojen opettelu vaatii vaan karsivallisyytta.

    Taalla LA:ssa kanssa likaantuu ihan erilailla kuin Suomessa. Jo paivassa laskeutuu noki ja polykerros kaiken ylle. Joten sellaista puhdistavaa siivousta tarvittais paljon enemman ja useammin. Siihen en ole oikein vielakaan tottunut. Mutta jos siitakin tekisi paivittaisen rutiinin, niin eihan siihen nyt kauaa menis. Mutta mita pidemmalle liat ja sotku paastaa, niin aina enemman niiden kanssa on tyota.

    Johanna
    Ma en koskaan ole edes ollut kovin pedantti, joten mulla noi sotkut ja tekemattomat tyot on aina tupannut kasaantumaan. Nykyisin en kylla onneksi saa niista niin suurta harmitusta kuin ennen.

    Toi olis kylla hyva neuvo, jos vaan muistais toteuttaa, 10 turhan tavaran poisto huushollista jo kummasti helpottais, ainakin pidemmalla tahtaimella. Ja ihanne olis tietty paasta sellaiseen, etta turhaa tavaraa ei nurkissa pyoris.

    Hannele
    Sanopas muuta, nauttiminen on tarkeinta. Haluaisinkin maksimoida sen, siksi muutaman hyvan tavan opettelu ei menisi varmaan hukkaan. ;)

    ReplyDelete
  30. Itkupilli, yksi syy lienee täällä Amerikan mantereella myös se, että kaupoista tarttuu kaikenlaista jännää mukaan, kun ei maksa paljon ja valikoimaa on...

    ReplyDelete
  31. Johanna
    lol, you nailed it! Meilla on pieni kaksio, voit kuvitella, etta se uhkaa tayttya roinasta. ;)

    ReplyDelete
  32. Mä olen maailman huonoin siivoaja - ja asun toisen samanlaisen kanssa. Selitämme tämän aina sillä että tää nyt on tälläinen boheemi kaaos tai kissat on taas sotkeneet kaikki paikat :D

    Jos alan siivoamaan niin siinä hurahtaa nopeasti 4-5h ja aina totean saman - siivoaminen on mukavaa, kunhan vaan saa aloitettua. Ja jos siivotaan, siivotaan KUNNOLLA. Sormenjälkiä ei jätetä.

    Rakastan siistiä kotia, kaikkialla näyttää niin kauniilta ja mieli on parempi. Joka kerta kun olemme siivonneet kämpän tiptop kuntoon istumme vaan onnessamme sohvalla ja juhlistamme sitä suitsukkeilla ja teellä :D Silti kerta toisena jälkeen kaikki aina karkaa käsistä...Ja ollaan vielä molemmat huonotuulisia ja saamattomia jos kotona on sekaista!

    Nyt muutetaan uuteen pienempään asuntoon ja on käynnissä kunnon tavaran raivaus, inhoan sitä kun kotona on "ehkä sitten joskus"-tavaraa kaapit täynnä. Tavoitteena on tietenkin että uusi koti on aina siisti ja viihtyisä :)

    Kiitos pikkuvinkistä muuten, vien nyt 2/3 astioistamme varastoon!

    Sinun blogisi on nykyisin ihan ehdottomia lemppareita, annat paljon inspiraatio sisustukseen ja muutenkin juttujasi on kiva lukea. Ja kun tajusin että DaaDaa-kauppa Tampereella oli sinun! Kävin aina pienenä tyttönä hypistelemässä siellä kaikkea ja ostelin sitä mihin viikkorahat riitti.
    Ja muistan ikuisesti että siellä oli niitä "ihanan mallisia sydämiä" :)

    ReplyDelete
  33. Tytto
    Ihan kuin olisit kirjoittanut meidan elamasta, selityksineen ja suitsukkeineen kaikki on ihan identtista.

    Ja sama seuraus, ollaan vielä molemmat huonotuulisia ja saamattomia jos kotona on sekaista!

    Toi tavaroiden karsiminen on kylla hyva alotus. Ja muuton yhteydessa kannattaa kylla aika ronskisti heittaa tavaraa pois, mulla on kanssa ollut riesana noi "ehkä sitten joskus"-tavarat, ja niita alkaa uhkaavasti kertya taallakin.

    Joten nyt on aika alkaa tsempata. Kiva, etta teita on taalla muita samassa "liemess", mua innostaa kylla huomattavasti itseani kun voi jakaa naita kokemuksia.

    ReplyDelete
  34. Tytto
    Ai niin, unohdin ihan ton sun kommentin loppu osan. Voi miten suloista, voi ihan nahda sut siella kaupassa. Musta oli niin liikkista kun pikku tytot tuli sinne hypistelemaan. ;)

    ReplyDelete
  35. Moi!

    Äskettäin löysin sun blogisi, ja pidän siitä paljon. Sulla on aivan ihania ja söpöjä kuvia, ja sun kotisi,näyttää niin ihanan värikkäältä ja kauniilta. Toivon itsekin joskus pääseväni sisustamaan kunnolla ja samaan tyyliin kuin sinulla. Kammoksun suomalaista perinteistä tyyliä, jossa kaikki seinät on ovat valkoisia ja kaikki huonekalut ja tavarat myös. Aina, kun näen sellaisen jossain sisustuslehdessä, minun tekee mieleni mennä sinne maalipurkin kanssa haha :)

    ReplyDelete