Monday, December 27, 2010

Siivoustalkoot




Ajattelin, että mitä jos ottaisinkin jo varaslähdön, ja alkaisin toteuttaa aivan nyt heti sitä, mitä päätin tehdä ensi vuonna. Mä tein päätöksen, että koittaisin keskittyä koko ensi vuoden, toivottavasti myös sitä seuraavat vuodet, vain etsinään, ajattelemaan, sanomaan  ja tekemään vain sellaista, mitä on mielestäni kaunista ja hyvää.

Musta on ollut tosi mukavaa nyt kun koti on ollut siisti ja kaunis. Olen todella nauttinut siitä. Mutta huomaan, että on vielä niin paljon tärkeämpää, millainen oma mieli on. Jos se on ei ole siisti ja kaunis, vaan täynnä turhaa painolastia ja negatiivista ajattelua, niin kaikki muukin kauneus menee hukkaan. Olenkin tänään yrittänyt aloittaa uudenvuoden siivoukset omassa päässäni. Aamulla tein kyllä aika ison virheen, yritin siivota muiden päitä, mutta se on kyllä täysin typerää. Olen siitä nyt pahoillani.

Nyt jatkan vain oman mieleni suursiivousta ja en lopeta, ennen kuin kaikki on puts kliin. Kaikesta turhasta painolastista ja negatiivisuudesta haluan päästä eroon. Ja sitten yritän pitää huolen siitä, että en aloita kasaamaan sinne enää mitään sellaista negatiivista tai häiritsevää rasitetta. Haluan pitää mieleni siistinä, puhtaana ja kauniina. Aivan kuten haluan kotinikin olevan.

***
I've so enjoyed the clean and beautiful home after Christmas, but I noticed, that much more important is that your state of mind is also clean and beautiful, without it, you can't really fully enjoy anything. Therefor my New Years Resolution is to seek, think, talk and do only beautiful and good things. After I cleaned my mind from all that junk and clutter, I don't want have there any kind of stuff, which I don't like. I wanted to keep my mind clean and beautiful. Same way I like my home.

11 comments:

  1. Onko tämä nyt ikäkysymys vai mikä, mutta juuri ostin mahdottoman paksun kirjan "The book of Virtues - A Treasury of great moral stories" (William J. Blake). Tästä ajattelin lukea tarinan, pari kerrallaan ja ammentaa kauneutta, viisautta, hyvyyttä.

    ReplyDelete
  2. Wau täytyy itekin tehä se isoin siivous
    oman pään sisässä;)

    Kiitos vinkistä!

    Jamssi

    ReplyDelete
  3. Johanna
    En tiedä, voi kyllä osittain liittyä ikään, tälläinen seesteisyyden kaipaus. Kuullostaa tosi kiehtovalta kirjalta, sieltä löytyy kyllä varmaan paljon viisautta ammennettavaksi. :)

    Jamssi
    Juu, ehdottomasti kannattaa heittää sieltä kaikki sellainen pois, mikä häiritsee. Kun on vinttikin siisti, niin asiat sujuu huomattavasti mukavammin. ;)

    ReplyDelete
  4. Onpas kauniita ajatuksia. Minä olen ajatellut, että en osta mitään en mitään turhaa, mutta kun ongelma on siinä,että aina kirpputoreilla ihastna kaikkeen vanhaan....mutta uudet turhuudet ainakin pois...

    ReplyDelete
  5. Hieno idea! Ja tarpeellinen itse kullekin. Olisi hienoa, jos saisi kaikki negatiiviset ajatukset pois päästä ja ajattelisi vain hyviä asioita. Elämä maistuisi paljon paremmalta :)

    ReplyDelete
  6. Minä sensijaan olen yrittänyt siivota elinympäristöäni, mutta läjiä ja pinoja tuntuu vaan kertyvän. Ehkä minäkin siirryn tuohon päänsisuksen siivoukseen, jospa siitä poikisi jotain sitten joskus jaksamiseen tai vaikkapa tämän ulkoisen siivoukseen. Minullakin on tavattoman huonoja kokemuksia muiden päiden siivouksesta, varsinkin teinien... Ne kun ovat viisaimmillaan, mitäs turhaan niiden teräviä päitä ja ajatuksia putsailemaan.

    ReplyDelete
  7. Sarppu
    Mulla on ihan toi sama juttu, mä tykkään vanhoista tavaroista ja vaikea vastustaa, jos sellaisia kirppiksiltä löytyy. Mä olen kanssa päättänyt, että sitä mukaan lähtee sitten jotain pois. Muuten kyllä alkaa paikat täyttyä ja se alkaa ahdistaan.

    Siru71
    Niin, elämä kyllä varmasti sujuisi huomattavasti leppoisammin, mä huomaan jo omassa mielialassa sellaisen muutoksen, että olen toiveikas. Mutta kun mieli on ollut täynnä kaikenlaista turhaa negatiivisuutta, niin silloin mieli alkaa ahdistua siitä roinasta.

    Rva Pioni
    Musta tuntuu, että kumpikin siivoaminen jotenkin tukee toinen toistaan ja vastaavasti sekainen koti häiritsee mieltä ja sekavalla mielellä on vaikea pitää koti kunnossa. Mulla ainakin noi liittyy niin kiinteästi toisiinsa.

    Ja toi on kyllä hyvä esimerkki, teinit kyllä tietää kaiken paremmin, joten sellaiset siivoustalkoot on kyllä aika mahdottomia, siinäkin auttaa kyllä mielestäni se oman pään siivous. Jaksaa sitten paremmin niiden terävä päiden kanssa. ;)

    ReplyDelete
  8. Viisaita pohdiskelet. Minunkin pitäisi tehdä siivousta, sekä päässä, että kodissa. Kerään kumpaankin aivan liikaa kaikenlaista ylimääräistä. Vaikeaa on mieltä putsata, mielen lokerot ovat niin monimutkaiset. Positiivisuus on kyllä valtava voimavara. Väsyyneenä ja kipeänä, luiskahtaa liian helposti kielteisyyden kelkkaan. Sitten sitä mennäänkin jo niin lujaa, ettei kyydistä tahdo päästä millään pois. Kokemusta nimittäin on tästä, ihan viime päiviltä. Toivottavasti onnistut hyvin mielen putsauksessa, saat kevyen hyvän ja iloisen olon.

    ReplyDelete
  9. Valokin värsyjä
    Ihan samoin siitä pään sisäisestä roinasta tulee ahdistunut olo ja sitä ei ole kyllä helppo putsata. Lonkerot on kyllä niin monimutkaiset ja on välillä vaikea huomata, että siellä omassa päässä on niin paljon negatiivista, sitä on vaan näkevinään muissa. Mutta sehän on jo aika negatiivinen havainto.

    Mä olen kanssa itse nyt viime aikoina saanut kantapään kautta oppia, että aina on syytä katsoa kyllä ekana peiliin. Yleensä kaikki näyttääkin jo ihan toiselta, kun itsestään on löytänyt ne negatiiviset ajatukset.

    Olen kyllä toiveikas, vaikkei tällänen urakka helppoa ole, mutta maksaa kyllä hiukan suuremmankin vaivan yrittää. :)

    ReplyDelete
  10. Viisaita sanoja sekä postauksessa että kommenteissa. Tässä nyökyttelen päätäni ja olen iloinen, että itsekin olen ymmärtänyt että oma asenne ja mielenala peilaa kaikkeen kokemaamme ...
    Joitakin asioita ei voi muuttaa vaikka mitä tekisi, mutta omaan asenteeseen ja suhtautumiseen voi vaikuttaa; onneksi!

    :)

    ReplyDelete
  11. MaaMaa
    Kyllä se tosiaan on aina omasta asenteesta kiinni, vaikka mä vaan tuppaan ton sillon tällön unohtamaan. Mutta siitä tulee kyllä sitten muistutus, jos sen unohtaa. :)

    ReplyDelete