Tuesday, December 7, 2010

Über söpöjä juttuja ja trendikysely

 Tässä on tämän hetken yhdet suosituimmat trendi kaverit, pöllö ja kärpässieni.

 Mua on alkanut itseänikin kovasti pöllöt kiinnostaan, aina olen kyllä tykännyt kärpässienistä.

 Tässä esim. tosi kiva pöllökuosi.

 Ja pampuloita ja tupsuja ja kaiken maailman röyhelöitä näkee nyt myös paljon. Ja niihin mä oon nyt ihan heikkona. No, tosin olen kyllä aina ollut. ;)

 Linnut on kanssa nyt tosi trendikkäitä.

 Ja kaikenlaiset käsintehdyt hiukan hippimäiset jutut.

Ja tietysti perhoset.

Mä en itse mitenkään piittaa muodista tai trendeistä, sen paremmin vaatteissa tai sisustuksessa. Mutta mun silmä tottuu niihin tosi helposti, kun olen aina joutunut työni puolesta niitä kuitenkin seuraamaan ja mua aina kyllä kovasti kiinnostaa seurata sisustus- ja muotitrendejä. Joten aika usein kuitenkin ihastun joihinkin trendijuttuihin ja lisään niitä sitten sisustukseen ja vaatteisiin. Mutta en vois kuvitellakkaan, että trendit sanelis sitä miten sisustan tai pukeudun. Nappaan sieltä vaan sellasia juttuja, jotka sopii omaan tyyliini.

Ja toisaalta aika usein käy myös niin, jonka jokainen suunnittelualalla työskentelevä tietää, että sitä jotenkin osaa haistella tulevia trendejä jo etukäteen, eli käytännössä sitä ei oikeastaan ole koskaan esim. pukeutunut kovin muodinmukaisesti, vaan pikemminkin hiukan liian etuajassa. Sama koskee myös sisustamista. Sitten kun ne jutut tulee lopulta kauppoihin, onkin niihin jo kerinnyt kyllästyä ja jotain uutta on taas mielessä.

Nuorenpana olin noiden trendiasioiden suhteen paljon epavarmempi, toisaalta silloinkin jo karsastin muodinorjuutta, mutta toisaalta en kuitenkaan kehdannut ihan kovasti siitä poiketa, hyvä esimerkki siitä on farkkujen lahkeiden leveys tai vyötärön korkeus. Vanhanaikaisia farkkuja sitä ei mitenkään olis kehdannut laittaa. Nykyisin musta persoonallinen sisustaminen ja pukeutuminen on aina paljon tyylikkäämpää kun viimisen muodin mukainen. Mun mielestäni persoonallisuus ja omaperäisyys on aina huippumuotia.

Mitä mieltä ootte? Vaihtuuko tyyli sisustuksessa ja pukeutumisessa muodin ja trendien mukaan, vai eikö vois vähempää kiinnostaa? Oletko trendien seuraaja vai oman polkusi kulkija?

Edit.
Ihanuudet by Fleure antoi tuolla kommenteissa  linkin tosi ihanalle Advanced Style-blogille, kannattaa käydä katsomassa. Ja mä kun olen luullut että 50 is the new 40, mutta olen ollut täysin väärässä...Mä ihastuin niin, että lisäsin ton blogin omaan blogilistaanikin. ;)

24 comments:

  1. No, minua eivät trendit voisi sisustuksessa vähempää kiinnostaa, niin kuin kai on helppoa arvata.
    Ostan ja sisustan tavalla, jolla tykkään.

    Vaatteissa on kiva seurata trendejä, vaikka en itse pukeudu muodin mukaan, mutta käsitöitä tehdessä, jos haluaa saada myydyksi, on ihan hyvä olla vähän hajulla asioista.

    Tulee noista pöllöistä mieleen MainosTeeveen pöllö.

    ReplyDelete
  2. Minä tallaan omia polkuja ja tärkeää on juuri se mistä itse tykkää,mikä tuntuu hyvältä.

    Mutta kärpäsienipallin(t) haluaisin!!

    ReplyDelete
  3. Kivoja pöllöjä,tulee se uutispöllö noista mieleen..
    En ole koskaan seurannut mitään trendejä,vaan käytän sitä ,mistä tykkään.

    ReplyDelete
  4. Tähän pygmivartaloon ei trendi vaatteita pueta joten omia teitäni taidan kulkea. Hei just tuli sulta viesti kun kirjoitin, spooky:)

    ReplyDelete
  5. Ihania pöllöjä ja hyvät värit.
    Pukeutumisessa seuraan enemmänkin trendejä ja varsinkin kengät on aina ollut mun suurin intohimo.
    Sisustuksessa toimin enempi fiilis pohjalta ja yleensä juttu lähtee ainakin,jostain väristä tai tuotteesta...kuten nytkin eteisen matosta.
    Pukeutumisessa tällähetkellä myös hauskuus ja huumorintaju ovat vallalla ja jonkunlaiset roolileikit iltapukeutumisessa...vintage,burlesque,rock,fiftari,funky yms...
    Elämässä pitää olla aina vähän pilkettä silmäkulmassa niin kotona kun vaatteissa.

    ReplyDelete
  6. Piti vielä lisätä,että käykääpäs näillä sivuilla jos ette vielä ole käyneet...näillä vanhoilla rouvilla ja herroilla on tyylit(Siis omamaku) kohdillaan ja oikea asenne muotiin ja tyyliin...vähän niinkun meidä Aira Samulinilla.
    http://advancedstyle.blogspot.com/Kertakaikkiaan ihania ihmisiä!!!

    ReplyDelete
  7. Susu
    No juu, enpä ole yhtään yllättynyt sun vastauksesta. ;)

    Ja se on tosiaan totta, että jos tekee jotain, mitä mielii myydä, niin silloin on kyllä ihan fiksua jotekin koittaa pysytellä selvillä ainakin jonkin verran trendeistä.

    Ja tosiaan, MainosTeeveen pöllöjähän noi muistuttaa. Kas kun en sitä itse huomannut. ;)

    Orvokki
    No just noihan se pitää olla. Oma polku paras polku. Nyt muistuikin mieleeni ne kärpässienipallit, sellasia oli joillakin kavereillani, mulla ei. Mutta ehkä sellaisen vois nyt hankkia, olis ainakin trendikäs. ;)

    Yaelian
    Juu, mitäpä sitä trendejä seuraamaan, jos on oma tyyli josta tykkää. ;)

    Henrietta
    lol, joo olitiin yhtä aikaa toistemme boxeissa. Mulla on kyllä kanssa nykyisin hiukan samaa ongelmaa, että omalle vartalolle on vähän vaikea löytää sopivia juttuja, tosn siinä mielessä täällä Jenkeissä on kyllä paljon paremmat valikoimat kuin Suomessa. Täällä kyllä pygmeissä löytyy, joten on ostovoimaa. ;)

    Ihanuudet
    Vaatevarastoa sitä toki tulee uusittua hiukan nopeammalla tahdilla kuin sisustusta ja ainahan on tietty kiva jos uusista trendeistä löytyy jotain sellaista, joka sopii omaan makuun.

    Ja olen niin samaa mieltä, että hauskuutta ja huumorin tajua kyllä pitää olla mukana, sekä pukeutumisessa että sisustamisessa. Ei ne niin vakavia asioita ole.

    Mä olen aina ihaillut Aira Samulinia, sillain rennosti haluaisin itsekin vanheta, Ja siis toi linkki oli niin mainio, se kannattaa kaikkien käydä tsekkaamassa. Mä kyllä lisäsin sen tohon sivupalkkiinikin, koska olenhan mäkin mummo, joten sitä voisin alkaa seuraamaan omana tyylibloginani. ;)

    ReplyDelete
  8. Olen kanssa ihastunut noihin pöllöihin, kaikkeen hipahtavaan ja tietysti lintuihin, jaa se on nyt trendi, olen siis trendikäs :-)

    En ainakaan tietoisesti seuraa trendejä, ostan ja laitan kotiini ja päälleni sitä mikä miellyttää. Esim. mun tukkani on aina about kymmenen vuoden välein tosi trendikäs, eikä sille tarvitse tehdä mitään ,lol!

    ReplyDelete
  9. Jostain syystä mun kommentit eivät tule esiin, mutta kokeilen. Siis pöllöt ei vetoa, mutta miten olisi huuhkaja. Kotka lienee out, kärpässienet aina in. Kirjoitin paluuhistoriaan -blogilleni omasta maustani. Ja kuulehan ystävättäreni, en käytä enää kirkkaita värejä ollenkaan! Ihmettelet varmaan.

    ReplyDelete
  10. Työn takia tiedän tulevat ja menevät ja ei vielä näkyvät ja myös sellaiset trendit jotka vievät kauas takaisin pukuhistorian muinaisiin aikoihin, mutta itse puen mitä lystään ja mitä sattuu ja aika yksinkertaisesti yleensä. En silleen hienosti juuri koskaan.

    Trendit ovat intohimoni tässä työssä, mutta nyt lienee paikallaan selittää että miksi....
    Yleensä tuo sana liitetään akkain koketeeraukseen ja hölmöilyyn ja pintaliitoon ja sitä sun tätä ja valitettavasti just suunnittelijat monesti saavat ihan idiootin nimikkeen juuri siksi.
    Suunnittelijat ovat kuitenkin valtaosaltaan hyvin humaaneja taiteilijoita ja käsityöläisiä ja haluavat luoda maailmaan kauniita asioita hyvinkin nöyrästi...ja haluavat sen kauneuden jakaa muillekin. Siellä trendien sisällä tapahtuu huimia juttuja koska ne tulevat ihmisistä!

    Sitten on koneisto, jossa on muita ihmisiä, jokta on koulutettu tekemään niistä kauniista ideologisista ajatuksista bisnestä ja rahaa ja se koneisto on valtava ja siinä löytyy jos jonkunlaista lieveilmiötä, jotka ovat suunnittelijan pöydältä yhtä kaukana kuin maa ja kaukainen galaksi.
    Ja siihen koneistoon kuuluu myös valtamerilaivoja, jotka näitä tuotoksia sitten kuljettelevat....valtava koneisto ja monen ihmisen leipä.

    Trendit ovat alue, missä suunnittelija ajattelee ihmisiä joille kauniita juttuja tekee. Ne ovat eläviä ilmiöitä jotka syntyvät ihmisistä itsestään, ne ovat ihmisten toiveita, haaveita. Siinä kohtaa ajatus on vielä puhdas, mutta sitten se siirtyy koneistoon....

    Näin on kaikilla alueilla, ajatelkaas vaikka lääketeollisuutta. Hyvä tarkoitus muuttuu yhtäkkiä jumalattomiksi miljoonatileiksi!
    Näin on kaikessa!

    Trendit ovat kaikkialla ympärillämme, ihan kaikkialla ja voisin paasata tästä seuraavat pari päivää, koska se on todella mielenkiintoista miten ihmisten ajatukset leijuvat ilmassa ja miten ne yhtäkkiä kollektiivisen hahmon saatuaan muuttuvat yhteiseksi haluksi. Niinkuin vaikka maatuskat ja nyt pöllöt.....jotkut tulee nopeasti ja katoaa ja jotkut pysyvät useamman vuoden ja se onkin valtavan vaikeaa hahmottaa että mikä pysyy ja mikä ei.

    Ekoilu on trendi, älykkään kaunis köyhäily-rappioromantismi on trendi, slowailu on trendi, raw-foodailu on trendi, bloggailu on trendi, tuunailu on trendi ja ajatelkaas kuinka paljon tämä tuunailutrendikin vetelee kuitenkin ihmisten taskuista rahaa.....käsityötarvikeliikkeiden kulta-aikaa pitkästä aikaa! Kaikkialla on trendiä ja mainitsin nuo ylläolevat siksi, että niiden edustajista kukaan tuskin suin surmin suostuisi myöntämään trendeilevänsä. Ehkei ainakaan ihan heti?

    Mutta juu, neiti Virtanen on nyt hiljaa, koska burnout-lomalaisen ahdistus rupeaa nousemaan jos se vielä ajattelee koneistoa!
    Hyvää yötä maailma!

    ReplyDelete
  11. SuviAnniina
    Toi on muuten hauska juttu, jos ei vaihda ollenkaan tyyliä, niin aina välillä sitä on kuitenkin aika muodikas, aina ne trendit jossain muodossa kertautuu. ;)

    Marjaisa
    Pitääkin käydä jukaisemassa sun juttus, ja mun on aika vaikea kuvitella sua ilman kirkkaita värejä, mutta vaihtuuhan ne värikaudet tietty. ;)

    Johanna
    Juu, toi on niin totta mitä kirjoitit, kyllähän niitä trendejä on tietty kaikilla elämän alueilla, ei vain pukeutumisessa ja sisustamisessa. Mulle itselle toi sisustusala on ollut työni puolesta tutuin. Ja työnipuolesta musta on aina ollut kiva seurata trendeja, tai toisaalta voi ajatella, että siksi sitä on sellaisen duunin valinnut, jossa sitä intoaan voi tyydyttää.

    Ja suunnittelijat ja käsityöläiset tosiaan tekee sitä työtä rakkaudesta kauneuteen, ei sitä voi tehdä rahan kiilto silmissä. Silloin tekemisesta hukkuu sielu.

    Ja trendithän ei toki ole mitenkään välttämättähuonoja juttuja, oikeastaan trendien välityksellä voi levitä oikein hyviäkin ajatuksia, kuten esim. juuri ekoilu, slowailu, raw-foodailu ja tuunailu. Markkinamiehet repii niistä kaikista tietty rahaa ja muotitietoiset harrastaa niitä nyt kun ne on trendikkäitä. Mutta toisaalta niistä voi tulla myös aivan uusi parempi elämäntapa.


    Ja tuota kollektiivista piilotajuntaa olen usein miettinyt. Niin usein olen huomannut, että yhtäaikaa eripuolilla maailmaa, täysin toisistaan tietämättä syntyy aivan samanlaisia ajatuksia. Mulle on itselleni käynyt usein niin, että kun on tullut joku uusi idea, niin sitä alkaakin näkyä aika pian kaikkialla.

    Mutta kömpiköön neiti Virtanen nyt rauhassa yöpuulle ja unohtakoon koneisto ajattelun nyt tyystin.

    Mä en kyllä vielä pääse ihan nukkumaan, mutta lopettelen tässä työpäivää...pöllöjen parissa olen tänään puuhaillut. ;)

    ReplyDelete
  12. Juu, tiedän että tiedät miten laaja käsite trendit on, mutta aina kun kuulen sen sanan niin päässä naksahtaa ja on pakko selittää :))))
    Siinä kun on niin paljon asioita mitä kaikki ei tiedä.

    Samaa mieltä, että hyvä jos trendi nostaa hyviä asioita ja saa maailmaa jopa muuttumaan, se on tosi hyvä. Siihen liittyy just se kollektiivinen piilotajunta, ihmisten yhteinen tarve muuttaa maailmaa.

    Silloin 2000-luvun alkupuolella tuli aika jännä ilmiö mikä oli suoraan tuota ihmisten yhteistä toivetta....en tiedä kuka sen tuotteen keksi, mutta se levisi nopeasti joka puolelle maailmaa...
    Eli Nykin tornien pamahduksen jälkeen ihmisten hiljaisessa yhteisessä toiveessa oli rauha maailmaan ja idän ja lännen yhteiselo. Se toteutui tuotteena, jossa yhdistyi itämainen perinteinen nahkajalkine ( se lipokas, jossa kirjailuja jalkaterän päällä ja kantapään taus taitettuna tossun sisään) ja länsimainen lenkkari....tuloksena ne lenkkarit joissa ei ollut kantapään takana mitään, lenkkarilipokkaat. Upposi ihmisiin kuin häkä, mutta tätä ajatusta sen tuotteen takana ei kovin moni varmaan huomannut. Tavaroissakin kun on viesti, huomaa sitä tai ei.

    Mutta nyt en jankkaa näistä trendeistä tällä erää enempää :D

    ReplyDelete
  13. Kyllä trendit varmaan vaikuttaa, ainakin minuun, vaikka en sen mukaan sisustuksia ja tyylejä vaihtelekaan:) Aina jotain monista eri tyyleistä silti eksyy omaankin käyttöön, esimerkiksi tuo hurmaava pöllötarjotin/lautanen tokassa kuvassa kelpaisi oikein hyvin:D

    Pöllöt ylipäänsä on kyllä jostain syystä tosi pop nyt, samoin maatuskat ja kaikki hieman "slaavilaishenkinen", miellyttää kyllä omaakin silmää aika tavalla, enkä usko että viehätys katoaa. Tai ainakin maatuskoista oon aina tykännyt!

    ReplyDelete
  14. Johanna
    Huomenta, sä oot näköjään jo herännyt, mä oon ihan just sillään käymässä nukkumaan.

    Mutta ihan kiva, että selität ajatuksia trendeistä, mä voisin puhua näistä asioista ihan loputtomiin. Ja sulla on tietty ammattilaisena paljon tietoa näistä asioista.

    Toi olikin tosi mielenkiintoista tietää, mistä toi noi lipokaslenkkarit on saanut alkunsa. Musta se on loistava keksintö.

    Mä ihailen ja kunnioitan suuresti innovatiivia suunnittelijoita ja ne alkuperäiset tuotteet on upeita, jotka sellaisten suunnittelijoiden käsistä lähtee.

    Mutta sitten sellainen jaljitelmien halpatuotanto arsyttää, jossa ei ole muuta ajatusta kuin rahastus. Tehtaat suoltaa halpatyövoimalla laadullisesti ala-arvoista sontaa.

    Tosiaan, tästä vois jutella vaikka päivä tolkulla, mutta mä meen nyt nukkuun. ;)

    Aini
    Kyllähän ne trendit tosiaan vaikuttaa, vaikka sitä ei tiedostaisikaan tai jopa kuvittelisi olevansta aivan sellaisesta vapaa.

    Mä jo melkein ostinkin tuollaisen pöllötarjottimen, mutta hetken mietin ja totesin, että meillä on jo nytkin liikaa tarjottimia, joten sinne se jäi.

    Mä ihan unohdinkin tosta maatuskat, niitä tosiaan näkee ja muutakin slaavilaishenkistä. Mä tykkään niistä tosi paljon.

    Ylipäätänsä viimisen vuoden aikana vaatteissa ja sisustusjutuissa on niin houkuttelevia juttuja, pitkästä aikaa just mun makuun. Välillä on ollut niin tylsiä trendejä, että olen säästynyt houkutuksilta. ;)

    ReplyDelete
  15. oho, mulle oli jäänyt työvaatteet päälle...nyt menen laittamaan yökkärin päälle ja vetäydyn yöpuulle. ;)

    ReplyDelete
  16. Olen näistä kärpässienistä innoissani. Ne ovatkin olleet pitkään poissa. Ja kyllähän esim. Iittalan Taika-sarja oli edellä aikaansa pöllöineen. Onneksi ei ole ihan vakipöllö, ei mene muodista pois muiden huuhkajien kanssa.

    Minä tulen sisustuksen suhtene jälkijunassa, mitä trendeihin tulee. Ja sitten olenkin sitä mieltä, että eipä ollut tämäkään trendi pysyvä ja omannäköinen. Sisustusta määrittävät hyvin paljon muut kuin trendit ja muoti. Sitäpaitsi hankin miellelläni sellaista, joka kestää isältä pojalle.

    ReplyDelete
  17. Noi pöllöt sopis todella hyvin mun lintumiehelle =)

    Ei tuo muoti nyt kovin paljoa sanele. Kroppaan sopii vain tietyn malliset vaatteet, että välillä toivoisin osaavani ommella itse. Vielä ihanampaa olis jos olis oma ompelija ;-) Ehkä jotain pientä kivaa saatan napata uusista trendeistä, mutta lähinnä pistän sitä päälle mikä tuntuu hyvältä ja (sopii?) mun vartalolle.

    Kotona olen vähän laiska, joten sekään ei seuraa muotia ;-) Kukat vaihtuu kauden mukaan ja jouluksi laitan joulukamaa, mutta muuten täällä on aika samanlaista... aina vaan...

    ReplyDelete
  18. Munkin mielestä nyt on ollut mielenkiintoinen trendi-aika...omalla tavallaan tuntuu että varsinkin pukeutumisessa on melkein kaikki muotia.Eli persoonallisuus on muotia ja se että yhdistelee erillaisa tuotteita,materiaaleja,eri hintaisia,eri kokoisia ja niin edelleen.
    Tykkään seurata blogeista katumuotia...nuoret varsinkin uskaltaa ja osaa yhdistellä kaikkea mahdollista mummon vaatekaapista henkkamaukkaan...
    Suomessa hyvä blogi Hel Looks http://www.hel-looks.com
    Muotia seuraan myös työni puolesta,mutta myös viiden lapsen äitinä voin seurata nuorten oman maun kehittymistä ja suhdetta muotiin...köyhän suurperheen yksinhuoltajan lapsista onneksi kehittyy luovia,persoonallisia ja ymmärtäviä nuoria...ei ole rahaa kaikkein kallimpiin vaatteisiin vaan kierrättäminen ja kekseliäisyys kunniaan sekä sillon tällöin äidin ompelutaito.
    Vanhin tyttäreni opiskelee vaatemuotoilua Kuopiossa...joten jotain on siirtynyt äidiltä tyttärelle...toivottavasti ainakin.

    ReplyDelete
  19. Johanna
    Pöllöt ja kärpäsienet tuntuu olevan sellaisia, että ne tulee ja menee, muttei varmaan koskaan voi todella kadota. Meille sopis nyt molempia tosi hyvin tänne uusiin sisustusväreihin. Mä koitan kehitellä jotain itse.

    Mielestäni kodista tulee oman näköinen, jos sitä ei tosiaan trendien perässä lähde liiaksi muutteleen. Ja aina järkevää valita sellaista laatua, joka tosiaankin kestää isältä pojalle. :)

    Birgitta
    Mulla on kanssa vaikeuksia löytää itselleni sopivia vaatteita, olen nyt päättänyt vihdoin opetella ompelemaa tai ainakin tuunaamaan vaatteita. Olen ommellut sisustusjuttuja, mutta vaatteita ompelutin muilla.

    Tärkeintä on, että itse viihtyy siellä omassa kodissa. Ja aika pienellä saa kyllä tarvittavaa vaihtelua. :)

    Ihanuudet
    Totta, mä kanssa tykkään nyt tälläsestä muodista, että kaikki on muotia.

    Mä kanssa tykkään katumuodista ja tuota Hel Looksia on tullut seurattua. Ja omien lasteni kautta sitä on pysynyt hyvin tietoisena nuorisomuodista.

    Mä oon kanssa ylpeä lapsistani, että niistä on kanssa kehittynyt persoonallisia ja ajattelevaisia. Eivät valittaneet eikä ruinanneet sellaista mihin ei ollut varaan, molemmat löytää suurimman osan vaatteistaa edelleen kirppiksiltä.

    Mun tyttäreni opiskelee pukuompeliaksi, mä olen siitä tosi ilonen, että meilläkin tuo oman luomisen tarve on siirtynyt äidiltä tyttärelle.

    ReplyDelete
  20. Minä en seuraa yhtään muotia tai trendejä, mutta niistä voi löytää ideoita jos tulee katseltua lehtiä tai blogeja. Pukeudun ja sisustan aina oman mieleni mukaan värikkäästi ja hipahtavasti:)
    Tykkään katsella kuvia, mutta en raaski ostella lehtiä enkä koskaan tiedä mikä on milloinkin muotia.

    ReplyDelete
  21. Hippityttö
    Hipahtava pukeutuminen ja sisutaminen, joista itsekin kovasti tykkään, tulee aina uudelleen ja uudelleen muotiin, joten aina välillä olet sitten huippu trendikäs. ;)

    Mä ennen tuhlasin hirmuiset määrät rahaa lehtien ostoon, toisin ennen sai laittaa ne työkuluihin. Nykyisin blogit toimittaa mulle lehtien virkaa.

    Mutta noin se pitääkin olla, ei ole mitään syytä miksi sitä pitäis muotia seurata ja sitten pukeutua tai sisustaa niiden mukaan.

    ReplyDelete
  22. Minä sisustan suht klassisesti eli trendivirtaukset eivät vaikuta. No pienissä jutuissa kieltämättä pinnalla olevat asiat tulevat esiin, niitä kun on tarjolla kaupoissa. Mutta nekin jäävät elämään omaa elämäänsä.

    Sama pukeutumisessa.

    ReplyDelete
  23. Arleena
    Sulla onkin niin varma oma tyyli, joten sitä ei varmaan mitkään hetken trendit pahasti heiluttele. Mutta ainahan tietty pieniä piristyksiä voi oman maun mukaisesti napata sieltä täältä.

    ReplyDelete
  24. Olipas mielenkiintoisia ja hyviä kommentteja.

    Olen monta kertaa miettinyt omaa suhtautumista trendeihin. Seuraan muotia ja sisustusta ja on kiva kun suunnittelijoilta tulee uusia tai uusvanhoja juttuja. En epäröi jos jossain näen tredivaatteen ja pidän siitä.

    Toisaalta taas kulutustottumukset on joskus trendikkäitä kun "se juttu" on pinnalla. Olin noin 10v. kun äidin kanssa käytiin ostamassa pelastusarmeijan kirpparilta huonekaluja ja maalattiin ne uuteen uskoon. Silloin 70-luvulla se oli jotenkin epäilyttävää ja "köyhyyden näyttämistä" ja siksi ei suotavaa pikkuporvallisessa yhteisössä, jossa elimme. Sitä samaa kierrätys- ja tuunauslinjaa olen noudattanut koko ikäni. Nykyäänhän lähes kaikki lehdet/blogit/sisustajat ihannoivat asiaa. Olen ollut siis trendikäs lähes 30v peilattuna tähän aikaan.

    Kierrätys ja kirppistely on ollut myös välttämömyys 90-luvun laman aikoihin kun ei ollut töitä eikä rahaa. Poikani ollessa pieni hankin lähes kaikki vaatteet ja lelut kirpparilta ja mielestäni onneksi olen onnistunut välittämään kierrätysajatukset myös poikani arvomaailmaan.

    Trendit ei ole huono asia, mutta vieroksun ajatusta, että kaikki pitäisi olla sitä "viimeisintä" trendiä. Ilahtuneena olen myös pannut merkille, että nykyään on monia erilaisia trendejä, joista voi valita eniten omaa silmää miellyttävän.

    Ja minuun kyllä uppoaa pöllöt ja maatuskat, pompulat ja pitsit sekä myös ne käsintehdyn näköiset ja käsintehdyt jutut. :D

    ReplyDelete