Sunday, January 9, 2011

Hassu kysymys




Mulla on ollut hiukan työkiireitä, sillain mukavassa mielessä, ei stressiä, mutta uusia mielenkiintoisia haasteita. Luvassa on aika isojakin uusia projekteja. Mutta kerron niistä ehkä myöhemmin lisää.

Mulla tuli vaan yks kysymys mieleen, en tiedä, oon saattanut sitä täällä ennenkin kysyä, mutta kun en muista, niin kysyn nyt kuitenkin. Mä joskus luin jotain, mutta en muista mitä, mutta siinä oli sellainen kysymys, että mitä teet jos ovikello soi yllättäen, katsotko peiliin ja koitat kohentaa ulkonäköäsi vai alatko kiireessä siivota paikkoja kuntoon?

Mä yritän aina pikaisesti hiukan siivota, enkä yleensä huomaa katsoa peiliin ollenkaan. Eli saatan avata oven yöpaidassa, tukka sekaisena ja meikit pitkin naamaa, jos nyt edes on meikkejä. Tänään taas kävi niin, kun anoppi pyörähti yllättäen. Sen jälkeen vilkasin peiliin ja voi kauhistus. Ja jos paikat ei oo ihan tip top, niin mulla on kamala selittelyn tarve, että just olin aloittamassa suursiivousta tai muuta yhtä typerää.

Eli kumpi tuntuu tärkeämmältä, se miltä itse näyttää vai miltä koti näyttää? Siinä tekstissä, jossa toi kysymys oli, luonnehdittiinkin hiukan sitä, mitä tosta voi ihmisestä päätellä, mutta en muista siitäkään mitään. Mitähän siitä vois päätellä?

30 comments:

  1. Hauska kysymys. Kyllä menee kodin raivauksen puolelle. Tosin on joskus käynyt niinkin, että soittaja on ennättänyt lähteä kun olen pistänyt porstuaa kuntoon :)

    ReplyDelete
  2. Jos ovikelloni soi yllättäen, niin yleensä pidättelen henkeäni ja olen ihan hipihiljaa, kunnes soittelija menee pois. ;D
    Mutta tuota, kyllä minä varmaan ennemmin tarkistaisin oman ulkonäköni kuin kämpän siisteyden.

    ReplyDelete
  3. Hmm, ovikello soi niin harvoin...
    Katson peiliin, totean tilanteen ja avaan oven.

    ReplyDelete
  4. Peiliin sitä tulee vilkaistua ja ihmeteltyä mitä on päällä.

    ReplyDelete
  5. Yllättäen olen "vaikeasti tavoitettava" tyyppi! Ei meillä tosin ovikello tuhkatiheään soikaan, mutta saattaa olla, että ovi avautuu joka kymmenennelle soittajalle, jos sattuu olemaan sellainen fiilis, että viitsii avata - ja että sattuu olemaan kämppä sellaisessa kunnossa ja sellaiset vaatteet päällä, että kehtaa niissä näyttäytyä. Onneksi on ovisilmä. Lähimmät ihmiset voi päästää vähän sotkuisempaankin kämppään..

    ReplyDelete
  6. tja, eihän kaikkii tartte sisäl päästää :)

    ReplyDelete
  7. Meillä ei ole ovikelloa, joten yleensä en ennätä tehdä yhtään mitään, jos joku tulee käymään. Jos huomaan auton tulevan pihaan, saatan siirtää tuvan pöydällä olevat lehdet siististi kasaan.

    ReplyDelete
  8. Se että et muista mitään meinaa sitä ettei ole tärkeää milt ulkoisesti näyttää koti tai itse:)

    ReplyDelete
  9. Ei meilläkään ole ovikelloa. :) Tai on, tuo karvainen joka ilmoittaa että joku kurvasi just pihaan. Eli peliaikaa ei juurikaan ole, mutta yleensä siirrän eteisessä kenkiä vähän sivummalle, nakkaan koiran lelut sen omaan sänkyyn ja laitan takin naulakkoon, jos sen on JOKU heittänyt eteisen tuolin selkämykselle. Yleensä ulkoiseen habitukseen ei tule kiinnitettyä sen ihmeemmin huomiota. Päällä on mitä sattuu olemaan ja naama on mikä on. :D
    Silloin kun muutin tänne, oli tosi hankala aluksi tajuta, että kuka vaan voi tulla ovesta millon vaan sisään. Sehän on maalla tapana. Nyt siihen on vähän alkanut tottua, ja saahan oven toki lukkoon, jos ei vieraita toivo juuri silloin tulevan paikalle. Mutta kyllähän se vähän outoa on, jos autot on pihassa, valot talossa, mutta ovi lukossa. Silloin viimeistään tulija yleensä soittaa, että olen tässä pihalla, teillä on ovi mennyt lukkoon, voitteko tulla avaamaan... ;)

    ReplyDelete
  10. Mulla on yleensä aika siistiä kotona, ja minulle tulee todella harvoin yllätysvieraita, joten ehdin aina ennen heitä siistiä. Mikäli ovikello sattuisi soimaan, enkä odottaisi ketään, hiippailisin hiljaa ensin katsomaan, kuka se on, ja mikäli en tunne tulijaa, en avaa ovea.. (Voi olla, vaikka tv-lupatarkastaja tai joku..)

    ReplyDelete
  11. Todellisessa elämässä en kumpaakaan, koska olen hätähousu ja avaan ovikellon soittajille edes ovisilmästä katsomatta. Varsinkin, koska silloin on joku naapuri ovella. Muut nimittäin soittavat ulkoportilta, tarkistan turvakamerasta kuka siellä kuikuilee ja sitten jäisi periaatteessa pelivaraa, joka kuluisi meikäläisellä ehdottomasti kodin siisteyden tarkistamiseen.Ok, jos olen alusvaatteisillani, niin ehkä puen päälleni, mutta peiliin en kyllä muista koskaan vilkaiseeni.
    Italiassa tosin on tapana pitää kodit tiptop kunnossa AINA "koska ikinä ei tiedä, kuka voisi piipahtaa kylässä" kuten vanhassa sketsissä sanottiin, mutta just niinä kertoina, kun olen ollut kipeä tai taapero on ollut tavallista riehakkaammalla tuulella ja murustellut ympäriinsä ja leikkinyt muutenkin hävityksen kauhistusta, niin niitä yllätysvieraita tietenkin tulee... ;)
    En tiedä mistä tuo voisi kertoa, mutta kodinhan sanotaan joka tapauksessa kuvastavan asukkaansa sielua, niin että ehkä peiliin katsoja olisi enemmän ulkonäkökeskeisesti huolestunut kun taas kotiaan siivoava haluaisi alitajuisesti laittaa sielunsa "järjestykseen"? Sanotaanhan niinkin, että järjestyksen ihmiset halauavat tavarat järjestykseen juuri siksi, että heidän päässään on melkoista sekamelskaa, kun taas sekamelskassa viihtyvillä ihmisillä ei ole tarvetta kompensoida ulkoisella järjestyksellä sisäisen puuttumista. Nämä ovat siis kuulemiani sanontoja, en tiedä, onko niillä mitään tieteellistä pohjaa :D

    ReplyDelete
  12. mulle on nykyisessä asuinmuodossa kaiken tärkeintä että oman huoneen ovi on kiinni sen verran ettei sisään näe. yleensä kun kello soi olen tietysti nukkumassa. :P eilen meinasin saada sydärin kun lähdin huoneesta ja jätin sinne valot ja oven auki, ja kämppis tuli just sillon sen huoneesta. ei kaikkea (tai mitään?) halua näyttää useimmille.

    muissa asumismuodoissa ei ole koskaan ollut väliksi "muistuttaako nymfiä vai heinäsirkkaa". ainut pakollinen oli vilkaista keittiön ikkunasta alas portille että kuka sitä kelloa pimputtaa. että kannattaako nähdä vaivaa ja mennä alas (iso paketti), vai olisiko parempi pysyä ihan hiljaa kotona (kerjääjät ja kaupustelijat).

    ReplyDelete
  13. Kiva että on projekteja tiedossa.
    Minä vastaisin,että molempia,olen tosi nopea ,jos tuollaista tapahtuu;D

    ReplyDelete
  14. Johanna
    lol, mullekin on joskus käynyt noin, että jo luulee, ettei ketään oo kotona, jos raivaukseen menee tavallista pidempään. ;)

    Tiina
    No tota taktiikkaa mäkin on usein harrastanut. ;)

    Susu
    No noin kai sen normaalisti jotenkin pitäis mennä. ;)

    Lepis
    Niin, just noin kai tosiaan se olis järkevää tehdä. ;)

    TeeTee
    Ovisilmä on kyllä hyvä juttu, ettei tartte ihan sokkona ovea aukasta. Mullakin oli sellanen joskus jossain kämpässä, usein seisoin siellä sitten ihan hiljaa oven takana ja odotin, soittaja lähtee. ;)

    Hannele
    No toi on aika hyvä nyrkki sääntö. ;)

    Pami
    Meilläkään ei oo täällä ovikelloa, ja jos en aukase, niin anoppi ainakin kurkistaa sisälle, jos en avaa. Tollasta pientä se yleensä mullakin on, että jotain pitä hiukan suoristella. :)

    Henrietta
    No toi oli aika positiivinen tulkinta muistamattomuudesta. ;)

    kanaemo
    Joo, siinä on tosiaan suuri ero kaupungin ja maaseudun välillä. Olen asunut molemmissa ja maalla tosiaan ei ole mahdollista teeskennellä, ettei ole kotona, Siellä kyllä yleensä vieraat pyrkii sisälle joka tapauksessa. ;)

    Lady Laetitia
    Mulla oli just noin, kun asuin yksin, silloin mulla oli myös ovipuhelin, joten yleensä kerkisin tehdä kaiken valmiiksi kun vieras oli vihdoin ovella. ;)

    Vera A
    Mä periaatteessa tykkäisin siitä, että koti olis just tollanen, että se olis aina valmiina vastaanottamaan kenet hyvänsä, ja olis kiva, jos itsekin jaksais pitää itsensä sellaisen näkösenä, että aamutakin päälle vetäsy riittäis.

    Mutta mikä tossa on, meillä käy tosi harvoin ketään, mutta just kun paikat on jostain syystä hujan hajan, niin anoppi ilmestyy.

    Tossa on varmasti paljon perää, mä itse kyllä olen huomannut, että mulla koti kertoo aika selkeästi joko mielenrauhasta tai kaaoksesta. Molempia kausia on ollut.

    ill.
    Mäkin olin muuten eilen nukkumassa, kun anoppi koputti, siinä ei kerinnyt paljoa miettimään, joten ryntäsin kyllä suoraan avaan oven.
    Niin, ja se riippuu tosiaan aika paljon juuri tuosta asumismuodosta, miten tuohon reakoi ja juuri myös siitä, että pystyykö näkemään kuka sieltä olis tulossa.

    Yaelian
    Juu, olen innoissani uusista projekteista, vaihtelu virkistää.
    Mäkin olen kyllä tosi nopea tollasissa tilanteissa. ;)

    ReplyDelete
  15. Peiliin katsoisin ja yrittäisin vielä tehdä jotain ulkonäköni kohentamiseksi, jos ei muuta niin muutama harjan veto hiuksiin

    ReplyDelete
  16. Peiliin ryntään katsomaan ja yritän äkkiä epätoivoisesti tehdä jotakin, tukka on aina kuin pomminpurkajalla.. Mukava kysymys:)

    ReplyDelete
  17. Arleena
    No toi kuullostaa tosi terveeltä ja normaalilta tavalta ovata ovi. ;)

    Mustaleski
    Sullakin todella aika järkevä tapa, sun kampaus kuullostaa tutulta, onkohan meillä sama kampaaja? ;)

    ReplyDelete
  18. Sen verran katsahdan peiliin, ettei ihan ole hiukset missä sattuu, siivousta voi paremmin selitellä, jos täytyy:) Toivon vain, ettei kukaan rimputtele vapaa päivinä ennen klockan 12! Ovella kävijöitä on vähän kaiken kaikkiaan, ihmiset yrittävät aina soitella ensin. Kaipaan Suomesta sitä, että joku tulee yllättäen ja huutaa: kahvii kahvii....vaikka talossa ei olisi muuta kuin mustaa kahvia ja näkkileipää.
    Karjalaista juttuseuran kaipuuta!

    ReplyDelete
  19. Ei tulis mieleenkään ruveta siivoomaan :) peiliin saatan vilkaista, kun se on siinä vieressä, muttei siitäkään sen kummempia - mutta yleensä vilkaisen ensin ikkunasta, että kuka on oven takana!

    ReplyDelete
  20. Mä katson peiliin, koska yleensä oven takana on joku komea postimies. ;-) Paikat on meillä aina sekaisin, kun on kaksi pientä lasta. Mutta jos anoppi tai joku muu tulee kylään, niin silloin kyllä siivoan, koska kodin ilmapiiri on silloin raikkaampi.

    ReplyDelete
  21. Hahaa, kiva kysymys =)

    Mä katson, että onko sellaiset vaatteet päällä, että kehtaa oven avaa ;-) Eli kyllä koti jää kakkoseksi, yleensä täällä on ihan siistiä, mutta emäntä saattaakin olla sitten joskus ihan toinen asia.

    ReplyDelete
  22. Joskus aamulla
    on saattanut postimies nähä
    pyjamassa,
    kun on tullut paketti
    mutta ne taitaa olla jo tottunut siihen:P

    Ai niin kerran tuli
    joku mies korjaa nettiä
    mies unohti sanoa siittä aikasemmin.

    Aukasin oven hiukset ihan pystyssä
    ja pyjama päällä.
    Se mies murjas maailman hauskimmat
    sanat.-Ettei ihmettele ,
    kun mun mies on mun kans
    kun oot noin kaunis:D.

    En kyllä vilkaise peiliin ennemmin kun '
    avaan oven
    olen mitä olen;).

    Koti on yleensä suht siisti
    mitä leluja saattaa lojua hiukan lattialla
    joten
    en siittä murehdi jos joku näkee sisään.

    ReplyDelete
  23. kaari<3
    Voi, mä kanssa kaipaan sitä, että Suomessa sentään oli mahdollista saada kivoja yllätys vieraita. Mä olen juuriltani savo-karjalainen, ja tykkäisin kyllä silloin tällöin mukavasta juttuseurasta. Sellasta täällä ei koskaan tapahdu. ;)

    Tuire
    No toi kuullostaa kyllä hyvin terveeltä ja normaalilta tavalta aukasta ovi. ;)

    Helena
    Alan kallistumaan kyllä tuohon, että on ehkä kuitenkin parempi katsahtaa peiliin, kuin yrittää siivota. ;)

    Birgitta
    Niin, parasta tiestyi varmaan olis, että koti olis aina jokseenkin vierailu kelpoinen, sitten jäis ehkä hetki sipaista itsensä kuntoon. ;)

    Jamssi
    Lelujen lojuminen lattialla lapsiperheessä on kyllä mielestäni hyvä merkki ja täysin ymmärrettävää.

    Taidat olla sitten aika luonnon kaunis, jos miehet ei pelästy vaan ihastuu. ;)

    ReplyDelete
  24. Mä en yleensä tee muuta kuin avaan oven...meillä on täällä pyörinyt kaikenlaista sähkö ja putkimiestä viimeaikoina kun yläkerran lattialämmitys vuosi suoraan meidän sähkökaappiin.

    Mun mielestä hassua oli että putkimies huomasi meidän kynttilät eli mulla on pöydän päällä kynttelikkö katossa ja monta muuta olohuoneen pöydällä ja ihasteli niitä muttei huomannut isoa telttaa joka oli ulko-oven edessä...kuusen vieressä:D Hollannissa on ilmeisesti normaalia sellainen...

    ReplyDelete
  25. Sissi
    No jos remppamiehia pyörii, niin eikai sitä voikkaan muuta tehdä, kuin avata ovi nopeasti, ettei niiden tartte ulkona odotella tumput suorina. ;)

    Ehkäpä se oli romanttinen putkimies, kun huomas kynttilät teltan sijaan. ;)

    ReplyDelete
  26. Meillä ei käy oikeastaan ikinä yllätysvieraita, joten jos ovikello soi yllättäen tiedän että sielä on vain joku joka haluaa jotain kysyä / kertoa. Katson että itselläni on jotain päällä, en avaisi ovea yöpuvussa, alusvaatteissa tai pyyhe päällä - ihan sama mitä on päällä muuten :D Peiliin en ehdi vilkaista. Ja siltä miltä koti näyttää ei siinä vaiheessa ole väliä, koska en usko kenenkään tulevan sisälle asti niin yllättäen.
    Mutta jos on ihan sovitutusti joku tulossa, niin kyllä laitan kodin tavallistakin siistimmäksi ja vielä varmistelen nimenomaan kodin 'kunnon' kun ovikello soi... Meillä on kyllä aina suhteellisen siistiä, joten vaikka kuinka tulisit yllättäen niin kaaosta et pääse todistamaan ;D Tervetuloa!

    ReplyDelete
  27. MaaMaa
    Aikalailla sama tilanne mullakin nykyään on, ei tule yllätys vieraita ja nykyisin kotikin pysyy aika hyvin kuosissa, kun on vaan kaksi aikuista täällä. Mulle on varmaan jäänyt toi tapa vielä päälle vanhasta tottumuksesta, Suomessa tuli enemmän ylläreitä ja meillä oli iso huusholli täynä porukkaa.

    Mä kanssa tykkään laittaa kaiken aina ihan viimeisen päälle tip top, jos tiedän, että vieratita, ihan ketä tahansa on tulossa.

    Saatan tulla kyllä tulla vielä joku päivä yllätys tarkistukselle, mutta enpä kerro siitä vielä nyt enempää. ;)

    ReplyDelete
  28. Mitähän se kertoo minusta, ettei mieleen ole pälkähtänyt tehdä mitään muuta, kuin avata ovi soittajalle. Tai no, ehkä tarkastan, että olen jotensakin vaatetettu, etten aiheuta vieraalle suurempaa hämmennystä.
    Joskus jonkun ovikelloa rimpautettuani olen kummastellut mikä avaamisessa kestää, mutta kysymyksesi taisi tuoda vastauksen :)

    ReplyDelete
  29. Hyvä kysymys. Ovikellossa on ihan hirveä ääni. Varmaan jonkun kuuron jäljiltä. Ja se kun soi yllättäen on se sellainen shokki, että tukka nousee pystyyn vaikka ennestään ei olisikaan. Viimeaikoina olen yrittänyt pitää jotain tolkkua täällä. Silti parhaimmillankin täällä varmaan on jotain hullummin kuin tarkemmilla silloin kun heillä on kaikki "pommin jäljiltä!" Enkä yritä selittää mitään. Kaikki ei tajua kuitenkaan. Miks jossain nojaa joku ikivanha ovi? Tai minipienessä keittiössä on kaikkea mitä ei ikinä käytetä vain siksi, että näyttää muka kivalta?? "Vieraat tulee ajallaan ja talo elää tavallaan!"

    ReplyDelete
  30. Satu
    Se kertoo susta varmaan sen, että sulla ei oo mitään turhia pakkomielteitä ja neurooseja. Musta toi kuullostaa just sillain normaalilta tavalta. ;)

    Sisko
    Kuullostaa tutulta, ihan kuin kuvailisit mun huushollia, mäkin olen jo sellaisesta selittelystä luopunut. Kun vaan pääsisin eroon kaikesta selittelystä, niin olisin tyytyväinen. Ja tietty se auttaa, että koittaa nyt pitää jonkilaista tolkkua ihan suosiolla, ettei tartte tosiaan koko kämppää siivota vasta ovikellon soidessa. ;)

    ReplyDelete