Wednesday, February 23, 2011

ASetelma

 Taas piti pystyttää kotistudio alkukirjain haastetta varten, kun kuva arkistoista ei löytynyt mitään mielenkiinoista AS-alkuista asiaa. Joten tällä kertaa sanaksi valitsin "asetelma". Näitähän mä rakastan tehdä.

Samalla tuli tietysti nappatua muutama ylimääräinenkin kuva ja sain lopuksi vielä kuvausassistentinkin avukseni...



Olli jäi kuvausten loputtua tohon koriin nukkumaan.

Mä en nyt jaksanut kovin paljon panostaa tähän kuvaussessioon, asetelmaa vois kyllä hio paljon tarkemminkin. "Studio" kannattaa kuitenkin mieluusti sijoittaa niin, että valo tulee vasemmalta, hiukan yläsuunnasta. Silloin heittovarjot lankeaa oikeelle alas. Jostain syystä se näyttää aina tasapainoisemmalta kuin jos valo tulis jostain muusta suunnasta. Nyt oli kyllä taas harvinainen varjoisa päivä, joten valot ja varjot ovat aika pehmeitä. Suosin aina luonnonvaloa jos vain suinkin on mahdollista, salamalla en ole onnistunut ottamaan varmaan yhtään hyvää kuvaa.

Kuten olen aiemmin jo kertonut, niin valokuvauksen suhteen olen aika aloittelija, tai oikeastaan mulla jäi pari vuosikymmentä väliin, etten juurikaan kuvannut. Nyt olen saanut taas opetella kaiken alusta ja digikuvaus on mulle muutenkin ihan uusi juttu. Mutta muuten olen joutunut työni ja harrastusteni vuoksi perehtymään aika perusteellisestikin sommittelu- ja värioppeihin.

Nyt kun olen niin innostunut näiden "Still Life" kuvien tekemiseen, niin ajattelin, että voisin tässä samalla silloin tällöin EHKÄ (jos saan aikaiseksi) kertailla hiukan sommittelu- ja värioppiasioita, joita voin sitten kaikkien hyödyksi  esitellä näiden omien "kokeilujeni" yhteydessä.

23 comments:

  1. Jooooo, oppia jakoon :) Todella kaunista !
    Voi kun ihana kisukin ja samassa värisävyssä vielä.

    ReplyDelete
  2. Wihtori
    Kiitos ja saattahan se olla, että innostun noita oppeja jakamaan, ihan kiva sitä on itsekin jotain perusjuttuja kertailla. ;)

    ReplyDelete
  3. Olisi todellakin mukava saada vähän opetusta, kun minunkin on vaan tehtävä tätä blogia "musta tuntuu" periaatteella.
    Sinun asetelmasi on kaunis ja oikean värinen kisulikin osui paikalle.

    ReplyDelete
  4. Ihanan pehmeä, ihan kuin piirretty. Ah.

    Tänne ainakin on kaikki opit tervetulleita!

    ReplyDelete
  5. Harmoninen.
    Kylläpä sopii sävyihin tuo kissa :)

    ReplyDelete
  6. Vauh mielettömät sävyt ja tyyli.Mä tykkään erityisesti siitä,että oot aina ajan hermolla tai muutaman askeleen edellä ja muunnut jatkuvasti ja tässä jos jossain taas näkyy se että uusiudut ja seuraat `trendejä`.
    Mullekkin kelpais sommittelu ja muut opit...olis niin ihanaa ,kun joku vois ihan opettaa kädestä pitäen kuvien käsittelyä ja muuta...laiska kun oon ,mutt pää pursuais ideoita.
    Sähän voisit tulla reissuun Suomeen ja pitää tällä jonkun kurssin!

    ReplyDelete
  7. Ihanan hempeä ja pehmeä asetelma! Kameralla samasta asetelmasta saakin helposti erilaisia näkökulmia, kuvana pidän eniten tuosta toiseksi viimeisestä, missä assistentti korista tarkastelee tilannetta.
    PS. Oppia kaikki janoavat!

    ReplyDelete
  8. Tuo asetelma kannatti tehdä koska on niiiin kaunis ja kaunis on assistenttikin!

    ReplyDelete
  9. Harmoninen kuva..ja kisu sävy sävyyn=))
    Perusasia voisi olla ns kultainen leikkaus kuvissa,sen avulla saadaan tasapainoa kuvaan.
    Lisää tietoa:http://www.sekk.fi/kuvan%20sommittelu.htm

    ReplyDelete
  10. Mikä värimaailma! Sinulla täytyy olla absoluuttinen värin ja sommittelun taju, sillä nämä ovat minun mielestäni ihan valmiita taideteoksia...Nyt mun täytyy laittaa tämä linkki Jaelille;-)

    ReplyDelete
  11. Tosi upea ja ihanat värit. Leenalle tiedoksi,olen käynyt täällä jo kauan kauan;D
    Itse olen aika onneton kuvauksen kanssa,pitäisi kyllä opetella.Tuo on kuin maalaus!

    ReplyDelete
  12. Olisin myös tosi kiinnostunut noista opeista! :)

    ReplyDelete
  13. Kiitos, ihan perusasiosta se on tumpelon aloitettava. Tuokin asetelma on niin sopusointuinen.

    ReplyDelete
  14. Assistenttisi näyttää hyvin kriittiseltä. Kyllä asetelma minun mielestäni on hyvä ja oppisi pistän muistin päälle.

    ReplyDelete
  15. Unelma
    "musta tuntuu" on kyllä aika hyvä periaate oman blogin pitoon ja sulla on kyllä ihan selkeästi luontaista silmää kuvien suhteen. :)

    eve
    Kiitos ja voisi olla oikeastaan ihan kiva alkaa täällä opettelemaan yhdessä. ;)

    Haneli
    Kiitos ja luojan kiitos toi kissa sointuu niin hyvin kaikkeen, se kun tunkee nenänsä yleensä joka kuvaan. ;)

    Ihanuudet
    Mä jouduin jo työnikin puolesta pysyttelemään ajan hermolla tai oikeastaan suunnittelijoiden pitää olla aina mieluummin pikkusen edellä. Ja se on mun mielestäni tosi kivaa seurata trendien vaihtelua, se virkistää kummasti.

    Mä olen pitänyt joitakin värikursseja ja tykkäsin siitä kovasti. Nyt pitää tyytyä ehkä toistaiseksi vain virtuaali "kurssitukseen". ;)

    Sirokko
    Kiitos ja toi on just valokuvauksessa niin kiehtovaa, että kameran avulla saa helposti uusia näkökulmia ja sen avulla kiinnittää huomiota pieniinkin yksityiskohtiin, jotka muuten vois jäädä täysin huomaamatta.

    Katjusha
    Kiitos, mä niin tykkään leikkiä tavaroilla ja assistentti tekee leikistä vielä hauskempaa ja monesta kuvasta mielenkiintoisemman. ;)

    indigosielu
    Kiitos ja kultainen leikkaus tottakai on se ihan perusjuttu, joka on aina takuuvarma. Kurkkasin linkkisi ja siellähän oli ihan kivoja vinkkejä. Kiitos. :))

    Leena Lumi
    Kiitos, kyllähän tässä on vuosikymmenten varrella jotain oppinut ja ehkä jotain on lahjaksikin saatu, kun olen visuaalisten asioiden pariin ajautunut sekä työni että harrastusten puolesta.

    Jael on mulle jo kuin vanhan läheinen ystävä. ;)

    Yaelian
    Kiitos ja siellähän sä jo oletkin. ;)

    Siitä tämä bloggaus on kanssa hyvä harrastus, että tässä voi samalla opetella ja kehitellä kaikenlaisia taitoja.

    Onerva
    No näköjään kiinnostusta on sen verran, että taidan ryhtyä tuumasta toimeen. ;)

    Jokke
    Niin, perusasioistahan kaikki alkaa ja siitä ne taidot sitten karttuu harjoittelemalla ja kun homma alkaa olla hanskassa, niin sitten voi unohtaa kaikki säännöt. ;)

    Aimarii
    Assistentti on kyllä usein tosi kriittinen, usein se siirtää tavaroita sitä mukaan kun mä saan ne paikoilleen. ;)

    ReplyDelete
  16. Kuinka kaunis kissa!
    Meillä maatiaiset lämmittelevät uuninpankolla eivätkä ole asetelmaa nähneetkään;)

    ReplyDelete
  17. Kirsimarja
    Olli on kadunvarresta löydetty, en tiedä mistä se on taiteelliset lahjansa perinyt. ;)

    ReplyDelete
  18. On se mahtavaa, kun osa omaa "studiotaan" käyttää oikein ja antaa meikäläisille ohjeita, miten toimia, kun minäkin kuvaan vain tuosta noin päällimmäisen ja vain idean, en juuri ole tehnyt kuvan eteen mitään.
    Kiitos.

    ReplyDelete
  19. Pappilan mummo
    Niin, kyllähän mäkin yleensä räpsin kuvia vähän miten sattuu. Mutta jos haluaa rakentaa oikein ajatuksella tuollaisen asetelman, niin siinä voikin sitten jo hiukan miettiä sitä tarkemmin.

    ReplyDelete
  20. Ari
    Kotistudiolla on kiva leikkiä. ;)

    ReplyDelete
  21. Voi Ollia, se näyttää tosi suloiselta tuossa ihmettelemässä.

    Upeat värit tässä asetelmassasi =)

    ReplyDelete
  22. Birgitta
    Meidän Olli-osallistuja on aina siellä missä tapahtuu. ;)

    ReplyDelete