Thursday, March 24, 2011

Kuva ja sen kuvausprosessi


Valokuvatorstain 200. haasteen aiheena on tällä kertaa kuva ja sen kuvaus prosessi. Mielenkiintoinen aihe. Tässä on kuvaus mun tyypillisestä kuvausprosessista...mulla on onneksi noita assistentteja aina käytössä, tällä kertaa oli auttamassa Marie...mutta kyllä se Ollikin siellä kuvassa on...kuinkas muuten...


kahmin sitä sun tätä rekvisiittaa, tällä keralla käytin "ulko-studiota", joka siis sijaitsee tuossa meidän takapihalla.
Mutta tällä kertaa unohdin ehkä sen tärkeimmän, eli idean. Mitään oikein kivaa ei irronnut, meinasin jo heittaa rukkaset naulaan.
Mutta kokeilin sitten muutamia hiukan erilaisia kuvakulmia ja kuten usein, kävin lataamassa kuvat koneelle.

Katselin kuvat läpi, eikä niistä löytynyt yhtään mielestäni kelvollista otosta tähän haasteeseen.

Yritin rauhottua ja miettiä jotain ideaa....mutta siinä samassa silmäni osuin työpöydälläni oleviin pensseleihin, eli ei sittenkään rukkasia naulaan tässä vaiheessa...vaan pensselit kehiin...

Nyt oli ainakin kivoja värejä, mutta täytyy kyllä tunnustaa, että jos idea puuttuu, niin aika vaikeaa on saada mitään tosi kivaa kuvaa. Menee hiukan kikkailuksi.

Kipaisin taas sisälle lataamaan uudet kuvat koneelle. Ja tarkastelin niitä taas Corel Paint Shop Pro Photo X2 ohjelmalla. Mä käytän kuvatessa lähes aina vain käsisäätöjä (vai miten se sanotaan) ja valkotasapainoa harvemmin säädän kuvaustilanteessa. Nyt korjailin sitä hiukan muutamissa kuvissa ja pienensin kaikki kuvat 1000 x 667 pikselin kokoon. Muuta säätöä ei noissa ylä kuvissa ole.

Ja, vaikka en ole kyllä täysin tyytyväinen, niin päädyin kuitenkin valitsemaan tuon penssilikuvan lopulliseksi haastekuvaksi. Mä pyrin yleensä ottamaan kuvat niin, että ne ei välttämättä tarvitse paljon jatkokäsittelyä. Mutta olen nyt kyllä innostunut myös käsittelemään kuvia hiukan enemmänkin, tällä kertaa lätkäsin kuvan päälle layerin ja siihen 30 % "burn", joka hiukan syvensi kuvan värejä.

Eli tässä nyt tämä lopullinen kuva. Ei mikään neronleimaus tosiaankaan. Mutta sopinee haasteeseen. Mutta siis, täytyy vielä kerran todeta, että kuvan idean miettiminen aluksi, ei ole huonompi idea. Mutta oikeastaan myös tälläinen täysin ideaton, hirmuisella hössötyksellä suoritettu kuvaussessio on mulle aika tyypillinen. Usein sitten kyllä kokoan itseni, mietin ideaa ja aloitan kaiken alusta. Nyt en malttanut sitä tehdä, tai oikeastaan en enää kerinnyt. Pitää lähteä hiukan asioille.

Mutta tämä haaste olis siis kyllä periaatteessa tosi kiva, koskapa, kuten haasteen selosteessa mainittiin, niin tällä tavoin voimme saada hyviä ideoita toisten kuvausprosesseista, jakaa toisille ideoita ja osaamistamme, ehkä jopa kehittyä valokuvaajina. Haasteen aihe muuten oli vapaa, mutta kuvat piti ottaa vartavasten tätä haatetta varten.

Kamerani on Canon Eos Rebel T1i, se on mun eka digi-järkkäri. Olen nyt noin puolitoista vuotta kuvannut sillä ja ruokahalu kasvaa syödessä...haaveissa on uusi kamera, tai ainakin parempi zoomi.


20 comments:

  1. Sommittelun taito on se haastavin taito. Näissä kuvissa se on!

    ReplyDelete
  2. Assistenttikin on paikalla, missä tapahtuu. :) Pensseleissä on hienot värit.

    ReplyDelete
  3. ui. marie on niin söpönä ja ihan diivana! :D niin sulonen!

    ReplyDelete
  4. Kuvassa on tekemisen makua, eikä se ole kuollut. Minusta se on aika hyvin. Mie rakastan valokuvaamista, sytyn ihan liekkeihin, kun pääsen kameran kans liikenteeseen. Olen vasta opin alku metreillä, mutta intoa kyllä riittää. Ideoitakin olisi, mutta aikataulu tulee ikävästi vastaan, on pakko käydä duunissa ja siihen menee kaikki liikenevä arkiaika. Viikonloput on sit mun ja silloinkin on aika paljon muuta. Olisi vain ihanaa kuvat, kuvata ja kuvata. Seuraavaksi hankin ns. macrolinssin, sillä pääsee todella lähelle. Odotan sitä! Mun täytyy selvittää noi kuvahaasteet, haluaisin niin osallistua. Mulla on kuvankäsittelyohjelman vain iPhoto, sillä ei paljon tehdä. Hyvä vai huono? Toisaalta, joutuu säätämään kaiken jo kuvattaessa, mutta olisi hauska lisätä kuviin jotkain "juttuja." Onnistuneita otoksia! Huh, tulipa pitkä kommentti...

    ReplyDelete
  5. Mielenkiintoinen haaste ja hyvä toteutus,ja tykkäsin katsella tuota kuvausprosessiasi.Ihana tuo kisulinne;D
    Kuulostaa hyvältä tuo Corelin kuvankäsittelyohjelma,aikoinaan käytin töissä Corel Drawta. Sun kuvat ovat sellaisia,että yleensä heti tunnistaa ne sun ottamiksi:)

    ReplyDelete
  6. Minä tykkään pensselikuvasta. Siinä on mukava tunnelma, kuluneet käytössä olleet pensselit levähtävät nyt kuvauksen ajan.

    ReplyDelete
  7. Mä olen ottanut nyt pari kertaa set uppeja kotona ja kans vailla elämää suurempaa ideaa. No yleensä lähtevät ostamastani leikkokukasta liikkeelle mut muuten laitan vaan kamaa ympärille ja spruuttaan. Ihan mielenkiintoista kokeilla sitäkin..pakon sanelemaa oikeestaan eihän täällä ole kun paskasta lunta:)

    ReplyDelete
  8. Kiitos, hauska postaus! Mun mielestä noi on huippuihania kuvia, mutta olenkin amatööri, joka räpsii pikkupokkarilla kuvia... Haluaisin myös saada kunnon kameran. Ja varsinkin oppia kuvaamaan! Tosi ihania vaatteita muuten nuo aiemman postauksesi Johnsonit. Täällä Turussa ei ole kuin H&M...

    ReplyDelete
  9. Mulle tuli tietysti ensimmäisenä mieleen se Suomea villinnyt Pensseli Setä jostain vuoden takaa...

    Kuvasi ovat aina niin kauniita. Olenkin ihmetellyt, miten ne oikein syntyvät. Tässä olisi sellaista hommaa, jota sietäisi opetella.

    Assistentit näyttivät viihtyvän erinomaisesti tehtävissään.

    ReplyDelete
  10. Lepis
    Kiitos. Sommittelun taito on tosiaan tärkeää valokuvausessa. :)

    Kipi
    Mulla pyörii noita assistenttejä aina ymärillä ;)

    Sirpu
    Juu, Marie on aina niin elegantti ja sulonen. Ja onhan Ollikin siinä kuvassa. ;)

    Maketsu
    Aika alku metreillä mäkin tässä olen, mutta olen niin innokas, että olen parissa vuodessa kerinnyt oppimaan tosi paljon. Ja mulla on nykyisin niin ihanteelliset oltavat, että aikaa riittää kuvaamiseen. Mä oon kanssa haaveillut macrosta, mutta olen nyt kuitenkin päätynyt ekaks hankkimaan zoomin, kun tää LA on niin jännittävä ja valokuvausellinen kaupunki.

    Mä en tiedä iPhoton ominaisuuksista mitään. Macillä on niin omat ohjelmansa, mutta sieltä kyllä sitten löytyykin huippuohjelmia, koska taitaa lähes kaikki ammattilaiset suosia macia.

    Tosi kivaa toi kuvien muokkauskin on.

    ReplyDelete
  11. Yaelian
    Juu. tosi kiva haaste. Mä oon tosi tyytyväinen tuohon Corelliini, vaikka sitä pidetään kai aika amatöörien juttuna, mutta lähes kaiken digitaalisen kuvankäsittelyn teen sillä.

    Henrietta
    No just noinhan se menee, kukat mullakin taitaa olla ne tärkeimmät inspiraattorit ja siihen sitten sopivaa sälää. Eihän sitä tietty tartte aina mitään ideaa olla, se on kivaa leikkiä väreillä ja sommitelmilla.

    Kauniit Kuvat
    Kiitos, ja on se ihan totta, että järkkärikameralla on tietty ihan erilaista kuvata kuin pokkarilla, mutta toisaalta, kyllä se kuvaaja on kaikkein tärkein osa prosessia. Hyvä kamera ei pelasta huonoa kuvaajaa.

    Täällä noita liikkeitä löytyy kyllä hiukan enemmän kuin Turusta...ja onhan täälläkin H&M-liikkeitä, ainakin yksi Hollywood Bulevardilla, mutta en oo siellä koskaan käynyt. ;)

    ReplyDelete
  12. Johanna
    Ai, mä en oo Pensseli Sedästä kuullutkaan.

    Tässä nyt hiukan pääsi käsitykseen mun kuvaustouhuista, aika amatöörimäistä hössötystä, mutta hauskaa.

    Assistentit on aina paikalla kun jotain tapahtuu. ;)

    ReplyDelete
  13. Kyllähän noi pensselitkin hienoja on, mutta assisitentti on kyllä paras

    ReplyDelete
  14. Hyvän valinnan teit! Pensselit on ihan must. Kuvausprosessisi nauratti minua.... jotenkin löysin sieltä itseäni...

    ReplyDelete
  15. Kiva kertomus kuvausprosessistasi ja monesta mielenkiintoisesta kuvasta.

    Kiitos tästä, se antaa ajattelemisen aihetta.

    ReplyDelete
  16. Hyvin pensselit ja kynä tuo väriä sommitteluun. Onneksi on nuo assissistentit! :)

    ReplyDelete
  17. Upeita kaikki, pensseleineen ja ilmankin. Mä niin ihailen sun boheemia tyyliä kuvissa, ihania!! Itellä kun taas kaikki on kovin yksinkertaista.

    ReplyDelete
  18. Pidän kovasti kuvastasi. Ihanat värit, tietty! Kerrontasi kulku on kuin olisin siinä vierelläsi seuraamassa ja mukana :)Ja oli kivaa...

    ReplyDelete
  19. Tosi kiva kuvasarja ja tästä taas näkee kuinka sulla on värit ja sommittelu hallussa. Ja Marie on tosi kaunis assistentti. :)

    Aulikki

    ReplyDelete
  20. Sun assistentti on melkeen kopio meijän jaakosta, kurkkaappa mun blogiin, niin huomaat ;)

    ReplyDelete