Wednesday, August 20, 2008

Viileän raikas vaaleansininen hetki

Tänään oli ihanan rauhallinen päivä, toisin naapurissa on kylässä tytär perheineen ja sieltä kuuluu jatkuvia naurun remakoita ja lapset hyppelevät uimaaltaaseen. Mutta ne on iloisia ja mukavia ääniä, ei häiritse yhtään. Mulle tuli ihania muistoja lapsuuden uimarannalta, kun sulkee silmät ja kuulee ihmisten ääniä siinä ympärillä. Tosin levollisuus hieman rikkoutui, kun toiseen naapuriin saapui puutarhuri. Trimmerin äänestä aina muistan, että on keskiviikko, puutarhuri käy siellä kerran viikossa ajalemassa nurmikon.

Tänään halusin viettää ihanan rentouttavan laiskottelu päivän, aluksi kyllä oli tarkoitus siivota, mutta suunnitelma muuttuikin aamupäivän aikana, joten kun olin käynyt suihkussa, niin sen jälkeen raikastin koko vartalon uudella vartalo geelillä. Sitten ei oikein raaskinut alkaa rehkiä sen kummemmin.

Dolce & Gabbanan Light Blue on mun uusi suosikki tuoksu. Jotekin vaaleansininen kuullostaa niin viilentävältä ja raikkaalta, ja mun mielestäni tuoksukin on ihanan freessi, mutta silti tosi naisellinen. Mun edellinen lemppari parfyymi oli Guerlain Lheure Bleu, eli sininen tunti, nyt on menty astetta vaaleammaksi. Pidän molempien sinisten tuoksusta, mutta en tiedä kuinka paljon sillä, että sininen on mun lempiväri, on ollut tekemistä itse tuoksuja valittaessa. En tiedä, että jos valitsis ihan sokkona, tietämättä nimeä tai näkemättä pakkauksia ja pulloja, mitä sitten tulisi valittua, oikeastaan sitä pitäisikin kokeilla, mulle vaikuttaa niin monet tekijät tuohon valintaan, että lopultakaan en tiedä mikä se lempituoksu oikeasti olisi. Onhan niitä monia ollut, mutta en muista olisinko koskaa valinnut tuoksun ainoastaan hajuaistin perusteella, kyllä siinä aina jotekin mielikuvat nimen tai pakkauksen perusteella on ollut ainakin osana vaikuttamassa valintaan.


Lopuksi sitten lekottelua pyyhkeen päällä, ihan nakuna, kun ei ole kukaan tirkistelemässä. Ja mikäs sen rentouttavampaa kuin hyvän kirjan lueskelu, tosin en lopultakaan aloittanut tätä kirjaa, se vaan sopi paremmin tuon tuoksukuvan pariksi, oikeasti lueskelin Robert Smaus:in 52 Weeks in the California Garden. Nyt elokuussa alkaa uusi puutarhakausi. Oikeastaan syksyllä on paljon enemmän istuteltavaa kuin keväällä, joten pitää alkaa hieman suunnittelemaan tässä kukkapenkkejä pikku hiljaa. Mutta ihan kiireettömästi. Ettei tule hiki.

Tänään oli ihan siedettävä päivä kyllä ilmojen suhteen, vain 29 C ja se tuntui melkein jo viileältä, tosin aurinkoon ei kuitenkaan ole asiaa, mutta varjossa oli ihan ihana lekotella.

10 comments:

  1. Tuohan kuulostaa porvarilliselta siniseltä hetkeltä! Tuohon termiin törmäsin talvella Azoreilla ja ikinä se ei selvinnyt, mutta nyt alan ymmärtää ;)

    ReplyDelete
  2. Se on jännä miten sinisen yhdistää raikkauteen, ehkä se johtuu meren/järven sinisestä pinnasta tai sinisestä taivaankannesta.
    Vesi ja ilma raikkauden symbolit.
    Sininen ja turkoosi sopivat hyvin hygieniatuotteiden väreiksi. Tuntuu, että pelkän värin perusteella valinnat osuvat aina.
    Siellä on mukavan lämmintä. Täällä viilenee ja sateet ovat lähes jokapäiväisiä.
    Mutta syksyssä on jotain täyteläistä, lämmintä värit keltaisesta hehkuvaan oranssiin. Mehukasta ja kypsyvää.

    Kerro kukkapenkistäsi joskus.

    ReplyDelete
  3. Hei

    Minäkin löysin blogiisi, Tampereen versiota luin aikanaan, mutta nyt oletkin ehtinyt jo kauas maailmalle. Huikeaa! Oliko helppo päätös?

    Siellä on ihanteellinen ilmasto, minulla sopisi mainiosti. Olin joskus nuorena 2 kk:ta Teksasissa ja voi, kuinka nautin. Taivas oli aina kirkkaan sininen, ei tarvinnut palella, dinerit ihania ja jäätelöbaarit ja uskomattominta oli se, että kaikki pölyallergiani katosivat. Pystyin asumaan samassa talossa koiran ja kissan kanssa ilman lääkitystä, Suomessa jo pari tuntiakin alkaa koetella elimistöä.

    Kävin muissakin etelävaltioissa, Floridassa ja Louisianassa (ihana paikka!) oli hiukan liian kosteaa. Teksas oli aika konservatiivista seutua, Kaliforniassa on asustellut parikin tuttua ja ovat pitäneet ilmapiiristä kovasti.

    Minua myös kiinnostaa puutarhasi. Muitakin kuviasi olen riemulla katsonut, hiukan kuin olisi lomalla. :)

    Elokuun päiviä ja nautinnollisia sinisiä hetkiä!

    ReplyDelete
  4. Miten hitossa mä olen käynyt luuraamassa jotain väärää/vanhaa blogiasi, ja missannut nyt vaikka mitä. Tämä virhe ei toistu.

    Hajuvesistä. Mulla on joku käsittämätön itsemääräämäni sääntö, että ihminen ei voisi kuin yhden hajuveden omistaa kerrallaan. Johtuen siitä, että mulla on luulo että hajuveden pitäisi olla kuin tavaramerkki, niin että ihmiset tunnistaa sut jo sen perusteella. Mulla on vuosia ollut Issey Miyaken l'eau issey. Ja mies ostaa aina lisää.
    Ja harmillistahan tässä on vain se että ihania puteleita ja hajuja olis tarjolla pilvinpimein.
    Nyt olen kyllä ajatellut että voisi olla vaihdon paikka, tai ehkä annan itselleni armoa ja hankin toisen. Guccin ja Pradan hajut ja pullot viehättäis nyt.

    Joskus kävin Grassessa hajuvesitehtaalla, ja sieltähän sai ostaa edukkaasti hajuvesiä, mutta ne oli pakattu kaikki samanlaisiin koruttomiin tehdasputeleihin, ja nimeä ei ollut. Itse piti selvittää nuuhkimalla mikä oli mikä kuuluista vesistä. Mutta eihän niitä voinut ostaa, kyllä se pullo vaan on TÄRKEÄ!

    ReplyDelete
  5. Sininen on minunkin lempivärini. Jotkut pitävät sitä kylmänä värinä, mutta minusta se on raikas ja puhdas väri.

    ReplyDelete
  6. Lepis, sininen hetki on aina ollut musta todella kiehtova, Suomessa sen huomaa talvella todella selvästi, jos meinaan sattuu olemaan lunta, kun aurinko laskee ja värittyy oranssiksi , niin kaikki varjot värjäytyy sinisiksi, joten koko maisema on sininen. Kuitenkin ihmisiltä on jotenkin heikentynyt kyky katsoa, jos tuon sinisen hetken aikana kysyst aikuiselta, että minkä väristä lumi on, sanoo hän, että valkoista, lapsi saattaa katsoa ja huudahtaa, että hei sehän on ihan sinistä. Oho, innostuin, tässä liikutaan nyt sellaisissa mun lempiaiheissa.


    Arleena,
    Sinine väri todellakin mielletään viileäksi, ja jossakin kokeissa ollaan voitu osoittaakkin, että sinisellä värillä on ihan fyysisestikin viilentävä vaikutus, eli se ei perustu pelkästään mielikuviin, mutta kyllä niilläkin on tässä paljon merktystä. Just tuollaiset mielikuvat sopivat hygieniatuotteisiin. Ja sitten toisaalta, jos mielessä onkin jotain hiukan romanttisempaa säpinää, niin tuleekin valittua esim. joku punainen tuote.

    Täällä on nyt aika mukava lämpötila ja usein liian kuuma. Mä kaipaan jo todella 4 vuodenaikaa tämän yhden vuoden täällä oleskelun jälkeen. Syksyinen metsä on ihana, vasta nyt todella osaan arvostaa sellaisia asioita.

    Kerron kukkapenkistäni kyllä, kunhan sellainen inspis iskee.


    Katja
    No juu, mä oon tehnyt sen ekan blogin jälkeen lukuisia blogeja, ehkä hiukan liiaksikin olen hypellyt blogilta toiselle, joten moni on lukija on kyllä pudonnut kärryiltä. Mutta kiva, että löysit mut taas.
    Ilmasto on ihana, mutta kesällä voi olla liiankin kuuma, Los Angeles on aika saastunut, se on yksi miinus täällä.
    Kalifornia on kyllä ehdottomasti se värikkäin ja ehkä rennoinkin osavaltio, tämä on niin monikulttuurinen, se saattaa olla yksi syy siihen, että täällä on niin paljon kaikkea mielenkiintoista.
    Tosta sivupalkista löytyy mun toinen valokuvablogi, siellä on lisää kuvia Los Angelesista. Eli siis LAPD - Los Angeles Photo Diary.
    Puutarhasta tulee varmaan lisää jahka saan taas sen inspiksen päälle.
    Kauniita sinisiä hetkiä sinullekin. :)


    Liivia, joo mitäköhän blogia olet käynyt luuraamassa, mulla on ollut näitä aika jumalattoman paljon, ei ihme, että ihmiset katoaa. Mulla varmaan on jotenkin skitsofreeninen luonne, joka asialle ja elämän tilanteelle pitää olla oma blogi. ;D

    Mutta kiva, että löysit tänne.

    Ja noista hajuvesistä. Mulla on kanssa tollanen hyvin samanlainen luulo hajuvesistä. Jotenkin sellanen ajatus vielä, että mun pitäst löytää se ainut ja oikea oma tuoksu, onhan niitä ollutkin, mutta onneksi sentään on hiukan vuosien varrella vaihdelleen, muuten käyttäisin vielä teininä löytämääni Apple Blossomia, silloin kyllä ajattelin, että tulen aina käyttämään sitä.

    Pullo on kyllä ehdottomasti tärkeä, hajuvesipullot on taidetta. Niissä on vielä säilynyt sellainen menneen maailman fiilis, jolloin jokainen esine oli kaunis ja arvokas.


    Marjut
    Sininen on myös niin rauhoittava ja syvä. Se antaa jotenkin mielellekin laajemman liikkuma tilan.

    ReplyDelete
  7. Sinisestä putelista tuli mieleen myös YSL:n Rive Gauche joka oli mun ehdoton suosikki lukioaikoina. Voi että oli tyylikäs olo kun suihkautin sitä...

    Ja rantaäänet, mää tykkään myös niistä. Rannalla on ihana pötkötellä, laittaa silmät kiinni ja kuunnella ääniä. Ja pikkuhiljaa nukahtaa..

    ReplyDelete
  8. Voi joo Merja, toit mulle hupaisia muistoja mieleen...

    ... mulla oli sellainen ladylike-kausi, käytin beigejä vaatteita, kamelinkarvatakkia, korkeita saappaita, vekkihametta, jopa hattua, silloin mä käytin myös Rive Gauche. LOL, voi hyvänen aika, mua aina naurattaa, kun muistan ton ajan. Tää tapahtu kans lukio aikana...

    Kerran olin ystävättäreni luona kylässä ja hänen uudella poikaystävällään oli kiljua, en oikein tajunnut miten vahvaa se oli, menetin muistini täysin, aamulla heräsin omasta sängystä. Toisesta saappaasta puuttu korko, olin ollut kyllä tosi ladylike, kiljuhumalassa ontumassa yhdellä korolla, ei tainnut enää Rive Gauchekaan peittää kiljun tuoksua.

    Rantaäänet on kyllä ihan oma juttunsa. Mä olen kanssa aina nauttinut siitä, kun pikku hiljaa vaipuu uneen...

    ReplyDelete
  9. Jäin miettimään värien ja tuoksujen yhteyttä - todellakinnäin on. Sininen tuoksu on eri kuin valkoinen, musta tai punainen. Sininen on aikaa myöten tullut lempivärikseni: monet tummansinisen ja sinivihreän sävyt ja tietenkin turkoosi. Minulla on oikein jano niihin ja ultramariini suorastaan imee puoleensa. Kaikkein kauimmin sisustuksessa jaksan katsella sinisen sävyjä. Ja uutena aluevaltauksena sinisen sekaan jotakin oikein vanhaa harmaata - ei muita värejä.

    ReplyDelete
  10. Marjaisa
    Mun ihan ehdoton ikuinen lempivärini on sininen, muut värit tulee ja menee, mutta sininen pysyy, tosin välillä sitä ei edes näy mun sisustuksessa tai vaatteissa, esim. nyt sitä on mulla tosi vähän.

    Tuoksuissa sininen on sellainen asiallinen, hiukan naisellinen, mutta ennenkaikkea raikas.

    Joskus mulla on ollut sellaisia yökerhotuoksu aikakausia, silloin tuoksut on olleet syvänpunaisia tai violetteja. Nyt kai kun elämä on muutenkin rauhoittunut, niin on myöskin tuoksut rauhoittuneet.

    ReplyDelete