Wednesday, September 17, 2008

Minun ikiomat värini

Tässä on hyvä kooste mun lempiväreistä. Sininen on se varsinainen lempiväri ja muut värit sijoittuu sen molemmille puolille, päätyen violetin kautta viileään punaiseen. Ja toisella suunnalla turkoosiin.

Tässä on mun väripalettini, se on hyvin "puhdas", eli murrettuja sävyjä siitä ei paljoakaan löydy.

Tässä on mulle tyypillisiä asuste- ja meikkivärejä.

Vihreä väri on mulle aina ollut vaikea, vihreä tekeekin poikkeuksen mun muussa väriskaalassa, koska vihreästä valitsen mieluiten lämpöisemmän sävyn. Se on ikäänkuin piste i:n päällä. Se toimii kontrastina kaikille muilla väreilleni. Oikeastaan värit vihreästä keltaisen ja oranssin kautta lämpöiseen punaiseen on mulle aina olleet hiukan ongelmallisempia värejä, joita kyllä tykkään käyttää, mutta niiden suhteen oikean sävyn löytäminen on vaikeampaa.

Lisäksi olen todella ahne värien käyttäjä, tyyliin miksi tyytyä yhteen kun voi ottaa kaikki.

Jokaisella on sellaiset ihan ikiomat värit. Värimieltymykset voi vaihdella kausittain, mutta jonkinlainen perimmäinen oma värimaailma on yleensä pysyvä. Kaksi selvää perustyyppiä on joko mieltymys lämpöisiin tai kylmiin väreihin. Mun värimaailma sijoittuu selvästi sinne kylmempään laitaan. Usein "kylmät" ihmiset tykkää enemmän sinisestä ja vaaleanpunaisesta, kun taas "lämpöiset" valitsee vihreän ja oranssin.

Toinen selvä jako on se, että pitääkö enemmän puhtaista kuin murretuista sävyistä. Ja niissäkin voi värimieltymykset jakautua vielä joko pastelleihin tai voimakkaisiin sävyihin.

En muista mistä kuulin tai luin joskus, että kun tutkittiin eri taiteilijoiden paletteja, niin huomattiin, että taiteilijat käyttää etupäässä sellaisia värejä, jotka värianalyysinkin perusteella olisi heille sopivia värejä. Eli heidän paletistaan löytyy juuri niitä sävyjä, jotka sopivat esim. heidän ihon, silmien ja hiusten väriin parhaiten. Omalla kohdallani voin sanoa, että se tuntuu pitävän kyllä paikkaansa.

Mulla on ollut kyllä hyvin erilaisia värikausia, mutta aina jotekin palaan tähän omaan tyypilliseen maailmaan. Joskus sekaan tulee paljon esim. mustaa ja harmaata, joskus ne melkein peittää alleen noi lempparit, mutta sitten ne tupsahtaa taas jostain esille. Valkoinen on ollut kauan pois mun väreistä, mutta nyt huomaan, että se on tulossa aika voimaakkaasti takaisin. Voi olla että värit alkaa taas heiketä, ehkä jopa katoaakin hetkeksi, mutta aivan varmasti ne taas tupsahtaa takaisin.

Värien käyttö kertoo myös mielestäni aika paljon ihmisen luonteesta tai elämän vaiheesta. Toiset ovat hillittyjä, toiset räiskähtelee. Joskus on elämässä kausia että haluaa rauhoittua, joskus taas tarvitsee lisää potkua. Omia piirteitä tai tarpeita voikin hyvin tarkastella sen perusteella, millaisia värejä milloinkin ikäänkuin himoitsee. Tai sitten voi ihan tietoisesti valita värejä, jotka voisivat vaikuttaa suotuisasti sillä hetkellä. Jos tarvitsee lisää rohkeutta, kannattaa valita rohkeampia värejä. Jos olisi syytä rauhoittua, niin silloin voisi hillitymmät vaihtoehdot olla paikallaan.

Joka tapauksessa väreillä on todella suuri vaikutus elämäämme ja niistä kannattaa ottaa kaikki hyöty ja ilo irti.

Edit.
Laitoin tonne sivupalkkiin lempivärikyselyn. Joten kerro mulle oma lempivärisi.

35 comments:

  1. Herkullinen tuo paletti! Ja mielenkiintoinen teoria taiteilijapaleteista.

    ReplyDelete
  2. Kiitos Leena
    Harmi kun en muista, mistä mä siitä teoriasta kuulin, koska siitä olisin mielelläni kirjoittanut kyllä enemmänkin.

    ReplyDelete
  3. Ihana väripaletti, tekisi mieli syödä nuo värit.
    Itselleni ne ovat kyllä vieraita värejä, ainakin vaatteissa ja sisustuksessa, ehkä maalauksissani voisin käyttää tuollaisia värejä.

    Musta, viinipunainen, punainen, oranssi, tumma liila.
    Siinä minun palettini.

    ReplyDelete
  4. Hurmaava tuo sinun värimaailmasi :).

    Minulle on hyvin vaikeata toisinaan tietää tai päättää tai osata ostaa itselle sopivan värisiä vaatteita. Se on niin vaikeaa, vaikka teoriassa tietääkin mitkä värit (ehkä) käyvät itselle.

    Värit ovat kuitenkin aika tärkeässä osassa elämääni sillä ruuassa värit ovat minulle tärkeitä. Pidän värikkäästä ruuasta ja usein tulee sellaisia mielleyhtymiä, että nyt haluaisin syödä jotakin punaista tai nyt oranssia tai vihreää tai muuten hyvin värikästä ruokaa. Kun syö värejä niin samalla syö myös hyvin terveellisesti kasvispitoista ruokaa :). Värit tulevat kasviksista.

    ReplyDelete
  5. kutkuttavaa pohdintaa väreistä ja niiden vaikutelmista. ja kerrassaan sulokas väripaljetti. Mutta mikä on väri, jonka haluaisit kokea? Tehtiin kollegan kanssa kysymys uusille opiskelijoille, värien tutkimusmatkailijoille ja innolla odotan kokemuksia.

    ReplyDelete
  6. Aijai, silmä lepää näissä kuvissasi. Pinkki on niin hallitseva värisi, turkoosi sopii siihen tosi hyvin. Vihreä on yllättävä, mutta sopii myös hyvin näihin väreihisi..

    ReplyDelete
  7. Susu,
    Ne on akryyliä, joten en kyllä kehottais syömään.

    On aika jännittävää maalata "väärällä" väripaletilla, mä olen joskus koittanut, kun omat värini ei ole saatavilla, silloin näyttää, kuin maalaus olisi jonkun toisen tekemä.

    Sun luettelemat värit ovat ihan just sun värejä. Sopivat sulle kuin nenä naamaan ja kertovat kyllä luonteestasikin aika hyvin. Syvällinen, lämmin ja rohkea!


    Anonyymi
    Värejä voi tosiaankin nauttia vaikka suun kautta, mulla on esim. usein ihan himo syödä krassinkukkia, kun ne on niin voimallisen energisen värisiä, todellisia voima värejä.

    Toi omien värien valinta voi olla vaikeaa, vaikka teoriassa tietäiskin, mutta jos on epävarmuutta, niin silloin pitäisi uskaltaa luottaa siihen ensivaikutelmaan, intuitiiviseen valintaan. Kun rupeaa liiaksi asiaa miettimään, niin saattaa joutua ihan pihalle. Mullekin käy joskus niin, vaikka ikäni olen värien kanssa työskennellyt.


    Jori
    Olipa mielenkiintoinen kysymys. Ja kun rupesin asiaa miettimään, niin vastaus meinasi karata kauaksi, mutta jos nyt itse uskon tuohon neuvoon, jonka annoin tuossa juuri edellä, niin vastaan, että vaaleanpunainen, se tuli ekana mieleen.


    Sooloilija
    Pinkistä on tullut mulle kyllä todella tärkeä väri, sinisestä olekin siirtynyt sekä pinkin että turkoosin suuntaan, ja ne on mulle kaksi sellaista väriä, että aina ainakin jompaa kumpaa on mukana melkein kaikessa mitä teen.

    ReplyDelete
  8. Tuo ensimmäinen kuva on ihana. Minäkin löydän sieltä omia värejäni. Turkoosi tulee ensimmäisenä. Värikartassani värit ovat viileitä ja niistä pidänkin.Nyt syksyllä on harmaa eri sävyissä myös mieluinen.

    ReplyDelete
  9. Susanne

    Sun värimaailmas vaikuttaa sitten aika kesäpaletilta. Harmaa on mullekin tosi mieluinen noiden lemppärivärien kanssa.

    ReplyDelete
  10. Minustakin herkullinen on hyvä sana kuvaamaan postauksessa olleita kuvia! Minäkin varmaan kallistun kylmien värien ystäväksi, vaikka pidänkin vihreää lempivärinäni. Silti minulta ei löydy oikein mitään vihreää -ei sisustuksesta, ei vaatekaapista, ei meikkilaukusta. Outoa :) Silmät sentään ovat vihreät.

    ReplyDelete
  11. Katilein

    Tuo on aika jännää. Mulle aikoinaan jotenkin ilmesty vihreää eri sävyissä, varsinkin vaatteisiin, vaikka se ei ole mun lemppari ollut koskaan, lahjaksikin sain usein vihreää. Mä rakastin sinistä ja sitä mulla on kuitenkin aina ollut tosi vähän vaatteissa. Nyt se puuttuu aika tarkkaan myös sisustuksesta. Silmät on kyllä siniset.

    Mä olen miettinyt, että mistä tuo moinen voi johtua, jotenkin tuntuu, että sitä ei ole kuitenkaan ihan kaikessa uskaltanut haaveilla siitä täydellisestä, ikäänkuin on tyytynyt sellaiseen kompromissiin. Ja mulle on usein tullut sellainen olo, että esim. lahjaksi saan melkein sitä mitä olen toivonut, mutta harvoin ihan nappiin.

    Meni nyt kyllä aika syvälliseksi.

    Vihreän jotkut sävyt kyllä sopii todella kauniisti myös tuollaiseen viileään värimaailmaan.

    ReplyDelete
  12. Kaunis väriyhdistelmä lempivärejäsi.
    Pinkkiä meillä on ripauksittain, ei noi vaaleaa heleää, vaan voimakkaampaa hieman fucsiaan menevää.
    Turkoosi on aikamoinen lemppari myös pieninä annoksina. Valtaosa sisustusväreistä on valkoista, hiekansävyjä, ruskeaa ja sitten tuota jalokivenvihreää.

    Mielenkiintoinen postaus. Mukava lukea pohdiskelua värivalinnoista.

    ReplyDelete
  13. Kauniita värejä, tosin ei mulle sopivia.Itse pidän maanläheisistä, lämpimistä värisävyistä.Käytän tosin aika paljon mustaa, mutta juuri vaatekaappiani katsellesani huomasin, että mustan lisäksi on paljon esim. lämpimän punaisen eri sävyjä.Mun vihreä on oliivinvihreä.

    ReplyDelete
  14. Arleena
    Mullakin on nyt kaipaus jotekin valkoiseen ja hiekansävyihin, ja silloin juuri pinkki ja turkoosi olisi siellä ikäänkuin mausteina. Ehkä myös yksi huone vois olla ihan sininen. Jos muutetaan sinne Suomeen, niin ehkä siellä sitten voisi olla sellainen seesteinen koti, kun täällä Kaliforniassa meillä on värikäs.

    Mä varmaan tulen jatkamaan väripohdintoja edelleen, väreistä voisin puhua ja kirjoittaa ihan loputtomiin.

    ReplyDelete
  15. Yaelian

    Sun väri palettis kuullostaa todella upealta. Samalla kertaa sekä hillitty, että dramaattinen ja rohkea. Mä pidän kanssa tosi paljon oliivinvihreästä, tosin sitä mulla ei paljoakaan ole omissa väreissä, ja mulla on sellainen oliivi ihonväri, että sen kanssa ei oikein toimi mitkään keltaiseen vivahtavat sävyt. Oliivinvihreä saa ihoni näyttämään likaiselta. Ja myöskin lämpimät punaiset.

    Mutta ne on todella upeita värejä. Sekä sisustukseen että vaatteisiin.

    ReplyDelete
  16. Ihania värejä:) Löysin sieltä omianikin, sininen on lempivärini ja myös turkoosi. Vaaleanpunaistakin löytyy välillä ja joskus sitä oli tosi paljon vaatteissakin. Nyt löytyy myös violettia ja lilaa.

    Oranssi on väri joka ei sovi minulle ollenkaan.

    Vihreästä tykkään jostain vaaleista sävyistä eniten.

    Olen joskus myös ihan musta/valkoinen, riippuu kyllä paljon mielialastakin minulla.

    ReplyDelete
  17. Ihanat värit sinulla! Luulen, että jokaisesta väristä löytyisi jonkin asteen mieleinen kunhan vain löytää sen oikean sävyn. Itse tykkään kaikista väreistä - sävystä ja käyttökohteesta riippuen.
    Olinkin juuri kirjoittamassa postausta värien paluusta elämääni, jos nyt ehdin loppuun asti ennen kuin koneenhaltija saapuu..

    ReplyDelete
  18. Minä pidän sisustuksessa (ja itse asiassa noita kuvia muokatessakin)lämpimistä sävyistä, kun taas pukeutumisessa kylmistä. Minulle ei käy ns. lämpimät värit, vaan täytyy olla sellaista kylmää tai viileää.

    Pidän paljon pastellisävyistä. Nuorempana suosin dramaattista punaista, mutta enää se ei oikein iske. Ainakaan usein käytettynä.

    Sinisestä en oikein pidä, minulla ei taida olla yhtään sinistä vaatetta. Sen sijaan pidän lilasta, vaaleanpunaisesta jne. Etenkin tuossa ylimmässä kuvassa on minua miellyttäviä värejä – aivan ihana kuva muutenkin!

    ReplyDelete
  19. - ai niin herkullista ja makeeta, värit ja kuvat. Omat värini ovat reilua punaista, terraan taittuvaa oranssia - hiukan kevyttä vihreää, oliivia.

    ... ja tietysti hoikentavaa mustaa...:)

    Omissa väreissäni näin jälkeenpäin katsottuna löydän myös omaa kehitystäni. Nuoruuden mustavalkoisuudesta jo hiukan armollisempaan ja laajempaan väriskaalaan.

    ReplyDelete
  20. Marjut

    No sulla on sitten hyvin samankaltainen värimaailma kuin mullakin. Oranssi on hyvin vaikea vaateväri monelle suomalaiselle. Myös sisustuksessa harvemmin käytetty. Mutta pieninä ripauksina voi olla ihanan pirstäväkin.

    Mutta välillä mullekin iskee sellaínen mustavalkoinen kausi, varsinkin pukeutumisessa, sisustuksessa ei onneksi ole mahdollista toteuttaa jokaista hetkellistä värioikkua.


    Sirokko

    Mä pidän myös kaikista väreistä, ja myös niistä, jotka ei ole "mun" värejä. Ja todellakin on niin paljon kiinni värinsävystä tai esim. voimakkuudesta, että oikeastaan jokaisesta väristä löytyy myös se itselle sopiva vaihtoehto.

    Ja värejä tietty voi ahmia muutenkin kuin pukeutumalla niihin tai sisustuksessa. Niitähän on joka puolella ilahduttamassa.


    Elegia

    Mullakin on nyt sisustukseen tullut lisää lämpimiä sävyjä, sillain yhdistelmänä omia ja Robin lemppareita. Mutta tosiaan vaatteissa mullekin sopii vain viileät sävyt, muuten iho näyttää likaiselta.

    Kuvien muokkauksessa mullakin on välillä erilaisia värikausia, mutta jotekin jos katsoo yleisilmettä, niin mulla on niissäkin kyllä aikalailla samat sävyt kuin tuossa väripaletissa. Mutta joskus on tosi kiehtovaa tehdä jotain itselle vieraampaa.

    Tossa ylimmässä kuvassa oli kooste kaikesta sellaisesta josta pidän, väreineen, muotoineen ja muutenkin.


    Ritahelinä

    No sulla on sitten kanssa sellainen syyspaletti, josta minäkin tykkään, mutta ei sovi mulle vaatteissa, mutta varsinkin nyt syksyllä silmä oikein himoitsee oliivia ja oransseja, sellaisina maanläheisinä sävyinä.

    Mä olen kanssa suosinut mustaa vaatteissa myöskin juuri tuon hoikentavan vaikutuksen takia. Tosin nuorempana myös se oli ehkä hiukan "aatteellistakin".

    ReplyDelete
  21. Ihania värejä, monia omia lemppareitani löysin tuolta myös, esim. sitruunankeltainen, limenvihreä, oranssi ja pinkki. Olen samaa mieltä, että ihminen mieltyy väreihin, jotka hänelle itselleen sopivat. Itselleni kai sopivat juuri nuo värit hieman keltaisen mutta vaalean ihoni ja mustien hiuksieni takia. Herkullista, ihania kuvia väreistäsi!

    ReplyDelete
  22. Kazza

    Mä uskon kanssa, että ihmiset tykkää luonnostaan itselle sopivista väreistä, jos ei ole ennakkoluuloinen, jotku on niin arkoja värien suhteen, että he eivät edes tiedosta oikeita lempivärejään vaan aina valitsevat hillitysti.

    Mustan tukan kanssa noi sun luettelemat värit sopii ihanasti.

    ReplyDelete
  23. Mukavan värikäs aihe, ja mielenkiintoista pohdintaa sinulta ja lukijoilta. Noi sun kuvat on kyllä tosi herkkuja, niin kuin tämä koko blogisikin. Tykkään käydä täällä siitäkin syystä, että se on vastapainona omalle tyylilleni.

    Itse en uskalla värien kanssa noin iloitella, vaan olen hillitympi ja varovaisempi. Tyylini niin sisustuksessa, kuin vaatetuksessakin on aika maanläheinen. Tykkään harmaalla taitetuista ruskeista ja vihreistä. Mukana täytyy olla melkein aina jotain valkoista.

    Piristyksenä olen jo pitkään käyttänyt turkoosia, mutta nyt se on vaihtumassa kylmään keltaiseen. Aika hassua sinänsä, kun keltainen on aina ollut minulle hirmuisen vaikea väri. Sain joitakin vuosia sitten lahjaksi keltaisen astiaston, ja olin aivan järkyttynyt. Lisäksi anoppini ei ollut ymmärtänyt säilyttää ostokuittia, niin olin kahta kauheammassa pulassa. Luojan kiitos toisen miniän paketista kuoriutui valkoista Teemaa, joten olin huojentunut. Tämä miniä nimittäin on kiinalainen, eikä pidä valkoisesta, sillä se on Kiinassa kuoleman väri.

    ReplyDelete
  24. Jäin vielä miettimään, kun Jori tuossa edellä heitti ilmaan jännän kysymyksen; minkä värin haluaisi kokea. Hmmm, itselläni tulee heti mieleen se keltainen, jota nyt olen jostain syystä ruvennut kaipaamaan... Hahaaa, ja mieleeni tulee heti yks hassu juttu, mieheni oli nimittäin ostanut jotain inkivääri-kylpyhiekkaa, ja sehän on ihan keltaista. Kun menin kylpyyn isäntäni siellä jo odotellessa, purskahdin nauruun, että jaahas, ukko on sitten pissinyt ammeen täyteen!!! ;DDD

    ReplyDelete
  25. Oranssi on tämän hetken lempivärini. Pastillivärit ja punainen tulevat heti seuraavina lempiväreinäni.

    Huomasin, että meillä on muuten sama luomiväri käytössä : )

    ReplyDelete
  26. Mitä kaikkea ihanaa! Ja juuri tuttua sinua, upeasti esiteltynä!

    Ihailen ja ihastelen värejäsi, mutta mulla on toiset.
    Kai sitten enemmän ne murretut. Rakastan vihreää (havua, sipulinvartta, oliivia)ja ruskeaa ja okraa. Ehkä eniten just noita. Sinisestä sellainen tumma farkunsininen on ihana, ja harmaansiniset.
    Vaikka meiltä löytyy kotoa myös paljon pinkkiä ja oranssia ja heleää vihreetä. Mutta luulen, että ne on väistyviä värejä kun lapsi kasvaa. Kaipaan koko ajan harmoonisempia värejä.
    Värit on elämä!

    Bardot on meillä jääkaapissa.

    ReplyDelete
  27. Piti vielä sanoa, että tuota sinun sinistäsi on meillä kolmessa jakkarassa, jotka kaikki on lähtöisin käsistäsi.
    Yhdellä jakkaroista istun maalatessani joka päivä. Hyvä jakkara.

    ReplyDelete
  28. Herkullisia värejä kuvissasi ja ihana väripaletti:) Elämänkausittain lempivärit kyllä ovat vaihtuneet, olen huomannut. Ja kun mietin lempiväriä huomaan, että sisustamisessa se ei olekaan sama kuin vaatteissa - vaatteet ovat enemmän sinisiä, farkkua - ja taas huoneissa on ehdottomasti enemmän punaista ja lämmintä - vaikka löytyy niistä farkkuakin;)

    Joskus harhaannuin ostamaan muotiväriset vaatteet värejä joita en ollut ennen käyttänyt - en silloinkaan enkä milloinkaan sitten käyttänyt niitä pastelleja turkooseja8)

    Vaikka ei minulla oikeasti mitään sitä väriä vastaan ole, ihan kaunis katsella, mutta ei vaan tunnu hyvältä itsellä jostain syystä.

    Elikkäs minä kyllä tykkään monista väreistä, joita en silti laita kotiini tai päälleni...

    ReplyDelete
  29. Niin sua.. tuli nostalginen olo. Kun puutut Tampereelta kauppoinesi, on kuin kaupungista olisi kaikki heleät värit kadonneet.

    ReplyDelete
  30. Mulla on monta lempivaria, se riippuu mista on kyse (vaatteet, sisustus, kukat...).
    Ainoa mista en erityisemmin pida on tummanvioletti.

    ReplyDelete
  31. Miao

    Toi kylpyjuttu oli todella hauska, keltainen on kyllä aika arveluttava väri kylpyvedessä. :D

    Mä aina välillä haaveilen tuollaisista maan läheisistä rauhallisista sävyistä, mutta aina päädyn kuitenkin valitsemaan värillistä. Esim. noiden kuppien kanssa olisin kyllä mieluummin ottanut ne keltaiset, vaikka toisaalta tykkään myös värittömästä ja yksinkertaisesta tyylistä.

    Keltaisista mullekin sellainen viileäsävy on mieluisin.


    Auringonkukkametsä

    Mulla on ollut toi luomiväri jo useamman vuoden, käytän niin vähän meikkiä, että ne kestaa tosi kaunan mulla. Vaaleanpunaista ja viininpunaista luomiväriä olen käyttänyt jo 80-luvulta lähtien, enkä enää osaa muun värisiä käyttääkkään.

    Oranssi on kyllä ihanan energinen väri, mulla on olkkarissa oranssit verhot ja kaipaan niiden seuraksi nyt jotain pinkkiä, keltaista ja viininpunaista.


    Liivia

    Mua taas aina houkuttaa myös sellaiset murretut värit, mutta kuitenkin aina päädyn tosi puhtaisiin sävyihin. Oikeastaan yksi väri joka mulle on kaikken vaikein on havunvihreä, mun mieheni lempiväri. Olen kyllä nyt oppinut pitämään siitäkin enemmän.
    Kun ei voi ihan jyrätä toisen lemppareita pois.

    Värit on todellakin elämää ja mullekin värit tuli oikeastaan sisustukseen vasta kun tuli lapsia ja kun ne oli pienempiä meillä oli tosi värikästä. Mutta mäkin kaipaan nyt välillä tosi paljon jotain maanläheistä ja rauhallisempaa.

    Voi kun kiva kuulla, että sulla on mun jakkaroita, ja olen tosi iloissani jos tosiaan istut maalaamassa yhdellä niistä, minä kun niin rakastan sun maalauksia. :))


    Inkivääri

    Just noin, mäkin tykkään tosi monista väreistä, mutta joitakin en päälleni laittaisi, sisustusessa mulla on hiukan rempseemmin värejä ja uskallan ottaa "kokeiluun" sellaisiakin värejä, jotka ei ole itselle niin tuttuja. Mutta väärän värisissä vaatteissa on kyllä vaikea olla.

    Värejä on ylipäätänsä kyllä kiva katsella, missä niihin milloinkin törmää. Ei tarvitse tosiaankaan kaikkia haalia itselle.


    Marja

    No onhan sulla itselläs aina jotain mun värejä muistona niistä ajoista. Joskus mietin, että jos kauppani olisikin ollut täällä Los Angelesissa, niin tänne se olis sopinut kuin nenä päähän.


    Susa

    No joo, oikeastaan mullakin on eri lempivärit sisustuksessa ja vaatteissa ja vaikka sininen on lempparini, niin sitä mulla on ollut harvoin vaatteissa ja tällä hetkellä sisustuksessakaan ei ole paljoa.

    Mulle kanssa sellainen tosi tumma violetti on vaikea. Nyt meillä on tosin yhdet tumman violetit verhot, ja tykkään niistä kun ne on yhdistetty muihinkin violetin sävyihin, jotka pehmentää vaikutelmaa.

    ReplyDelete
  32. Tämäpä oli tosi kiinnostava postaus. Minua jäi mietityttämään etenkin tuo, kuinka kerroit jonkun tutkimuksen mukaan taiteilijoiden käyttävän usein töissään sellaisia värejä, jotka kuuluvat värianalyysin mukaan heidän omaan väripalettiinsa.

    Muistan, kuinka jossain vaiheessa maalailin kovastikin öljyväreillä ja niissä käytin usein aika räiskähteleviä värejä ja kontrastiakin töissäni oli ihan kivasti.

    Taas nyt huomaan tekeväni töitä mieluummin hennoilla väreillä, enkä öljyillä vaan pastelleilla. Lieneekö omalla henkisellä ja fyysisellä ikääntymisellä jotain tekemistä tämän muutoksen kanssa vai missä lie syy tuohon. Minä olen värianalyysissa kevät ja värejäni ovat kaikki kauniin murretut, heleät värit. Niistä tunnistan omikseni suuren osan, mutta on joukossa ihan itselle outojakin värejä. Ehkä näin keski-iän lähestyessä osaan jo tunnistaa itseni aika hyvin tuosta väripaletista.

    Omia lempivärejäni ovat tällä hetkellä roosa, merenvihreä, turkoosi, valkoinen, hiekka, beigen eri sävyt ja aina vaan se musta.

    Mukavaa sunnuntaita sinulle!

    ReplyDelete
  33. Sari

    Kun tota taiteilijapalettia miettiin, niin mä itse huomaan, että mullakin on värit muuttuneet iän myötä, jotenkin ehkä hiukan seestymistä on tapahtunut ja toisaalta myös huomaan, että vanhemmiten mulle sopii myös paremmin hiukan hillitymmät sävyt kuin nuorempana. Esim. joskus käytin sähkönsinistä vaatteissa, nyt se oli ihan liian raju. Omat värit on myös haalistuneet.

    Mä en ole käynyt värianalyysissä, koska väreihin on tullut tutustuttua niin paljon ammatin takia, mutta itse diagnoosina sanoisin, että olen kesä, aikaisemmin kun värjäsin tukkani mustaksi, niin olen osittain talvi, mutta nyt kovat talven värit ei sovi ollenkaan.

    Värianalyysissä saattaa tulle esille sellaisiakin värejä, joita ei tunne omikseen, mutta ne kyllä saattaa yllättäen joskus ilmestyäkin. Ja mielestäni kyllä aina parempi on käyttää värejä joista tykkää, kuin yrittää käyttää sellaisia joissa ei viihdy.

    Noi sun luettelemat värit on just sellaisia, joista itsekin pidän tällä hetkellä. Mulla on ehkä täällä kotona hiukan värikkäämpää kuin itse laittaisin jos olisin yksin, mun mies on niin "värikäs" että se on tuonut lisä väriä nyt mun elämään.

    ReplyDelete
  34. Tosi herkullisia vareja- ihania! Aanestin punaista, silla se on ehdottomasti lempivarini...muita ovat turkoosi, oranssi, musta...vaaleanpunainen:)

    Suloista sunnuntaita!

    ReplyDelete
  35. Kiitos Ebru

    No sun rempseään olemukseen sopii hyvin punainen, se on niin energinen väri. Tykkään kanssa tosi paljon noista sun muista lemppariväreistä.

    Suloista sunnuntaita sinullekin. ;)

    ReplyDelete