Friday, July 29, 2011

VäHän vÄrittäMiseStä... ~ a LittLe bit aBout CoLoRing...

 
Mä oon saanut paljon kyselyitä siitä, mitä kuvankäsittelyohjelmia käytän. Ja erityisesti kuvien värittämisestä. Mulla on useitakin kuvankäsittelyohjelmia, mutta ehdottomasti rakkain ja tärkein niistä mulle on Corel PaintShop Pro Photo X2 (X3:kin olis jo saatavilla). Olenkin nyt laatimassa pientä PaintShop kuvankäsittelykurssia, julkaisen ohejeita täällä sitä mukaa kun saan osiot valmiiksi. Eka osa on värityksestä.

Ja nyt ihan rehellisesti pitää tunnustaa, että väritys on tosiaan mun juttuni. Mutta sitä taitoa en ole oppinut ihan muutamassa vuodessa, vaan yli 30 vuoden ahkeralla harjoittelulla. Sisustussuunnittelijan työssä värikynät oli tärkeä työkalu ja lisäksi kävin vuosikausia elävänmallinpiirustuksessa. Mulla on ollut matkani varrella uskomattoman upeita opettajia, suuri kiitos kaikille heille. Yllätyksekseni huomasin, että digitaalisessa värittämisessä toimii ihan samat periaatteet kuin värikynillä paperille väritettäessä. Eli hitaasti hyvää tulee...

Mutta siitä sitten lisää myöhemmin. Ja vastaan mielelläni digitaalista kuvankäsittelyä koskeviin kysymyksiin, tosin aika kehnosti tunnen muita ohjelmia, kuin PaintShopin ja otan vastaan myös ideoita siitä, mitä asioita voisin pieneen kurssiini sisällyttää, eli mitä haluaisit oppia?

***
I'm going to launch here a little PaintShopPro Tutorial, as soon as I get something ready. The first distribution will be about coloring the images. I'm surely happy to answer any questions about digital photo editing, but I'm afraid that my skills are limited on Corel Paint Shop Pro Photo X2 (X3 also already available). And I would love to get ideas for the other sections, what would you like to learn?

***


Ja sitten vielä ihan pikku kurkistus siihen mitä meille kuuluu - kukkuluuruu - eli ei mitään uutta. Eilen oli taas siivouspäivä ja kiikutin kaikki pölyyntyneet ja mädäntyneet koristeet pihalle. Pitää putsata ja päivittää somistukset. Kurpitsa on viime Halloweenistä, oliskohan jo aika heittää pois? ;)


19 comments:

  1. Kukkuluuruu, uusi satomalkaa kypsyä ;)
    Sain jo tämän kesän kesäkurpitsoja muorilta ja voi kun ne ovat taas maukkaita!

    Mun täytyy kyllä tunnustaa, että väritän vieläkin mieluimmin käsin kuin koneella. Tokihan se tietysti riippuu mitä on tekemässä, mutta jotkut jutut vain vaativat sen käsin aikaan saadun tekstuurin. Ja se on todella vaikeata, ellei mahdotonta saada koneella aikaiseksi. Samoin joidenkin viivojeni onoltava luonnollisia ;)

    Toisinaan piirrän koneella ja väritän käsin. Toisinaan teen koko roskan koneella ja toivon tulostusjäljen pelittävän.

    ReplyDelete
  2. Kirjoitusvirheet johtuu tästä ipadin liukkaasta näppiksestä muuten.

    ReplyDelete
  3. Lepis
    Se on totta, että koneella ei saa aikaan samanlaista tekstuuria eikä luonnollisia viivoja. Koneella ei pysty sellaseen herkkyyteen kuin käsin piirtämällä ja värittämällä.

    Mutta aika jännää, että monia piirustuksen tekniikoita voi soveltaa koneella työskentelyyn.

    Onkohan mullakin syynä kirotus vireisiin tää mun näpäi-mistö, sE tEkeE, vÄLiLLä iHaN miTä saTuu...;)

    ReplyDelete
  4. Yay! Looking forward to your painting tutorial!!

    ReplyDelete
  5. Hurmaat minut taas väreilläsi!

    ReplyDelete
  6. Mulla on nyt mennyt ryökäleen pitkään, kun olen lukenut postauksiasi. Tykkään eniten tästä Itkupilli enkelten kaupungissa blogistasi ja tätä seuraan. Toisekseen jos sie oot mummo, niin mie oon mummon hyvällä alulla oleva esiaste :)

    Minua aina sykähdyttää tuo pinkin ja mintun väriyhdistelmä. Se on ollut suosikkejani jo lapsuudestani saakka ja muistan eräänkin harjoitustyönä tekemäni kaulahuivin. Sinun puuteriset sävysi ovat nostaneet nämä värit ihan uusiin sfääreihin!

    ReplyDelete
  7. SilverCrow
    Thank you. :))

    Michelle in mi
    Oh, great! That's nice to know, inspires me a lot. ;)

    Maketsu
    Kiitos, kiva kuulla mieheltä, joka ui tulipunaisessa järvessä. ;)

    Johanna
    Mulla on kanssa kausia, etten kerkiä tai ei muuten vaan tule luettua blogeja, sitten taas välillä on aktiivisempia kausia. Ja tää nyt tietty se mun "oikea" blogi, joten ihan hyvin pärjää, vaikkei muista tietäis mitään.

    Mä oon kans varmaan ihan lapsuudesta asti tykännyt noista väreistä, jossain vaiheessa vaaleanpunainen putos pois suosikeista, kun oli liian aikuinen, mutta nyt sitä voi jo taas ihquttaa tälläsenä vanhana höperönä.;)

    ReplyDelete
  8. Jaa, mullakin vissiin höperögeeni jyllää, kun tykkään vaaleapunaisesta. BTW, meidän esimurkku ei suostu vaaleanpunaista yllensä laittamaan, vaikka ennen oli sosikkiväri. Pinkin määrä siis lienee perheessä vakio :)

    ReplyDelete
  9. En tiä mut nämä sun jutut on niin terapeuttisia, kauniita ja rauhottavia, lempeitä kivoja värejä. Olen ihan aidosti kateellinen tuollaisille värityskyvyille ja muille, mulla ihan täysi työ että san atavallisen valokuvan blogiin :)no ehkä se on saavutus sekin ainakin minulta.

    ReplyDelete
  10. Johanna
    Höperögeeni on siitä kiva, että silloin voi tykätä ihan mistä vaan, eikä tarvitse välittää vaikka muut pitäis bimbona. ;)

    Sarppu
    Kiitos. Ja ei kannata olla yhtään kateellinen mun värityskyvyille, jos olisit 30 vuotta työksesi lataillut kuvia blogille, niin eiköhän sujuis vaivatta, mulla on usein vaikeuksia sen kanssa.;)

    ReplyDelete
  11. oon ihaillut sitä AriZona Green tea -pulloasi pitkään, ja eilen löysin sellaisen täältä Espoosta yhdestä pikkumarketista. uskomatonta. ja se on tosi hyvää!! puolet säästin huomiseksi. pullossa yhdistyy juuri ne ihanat värit jotka mulle ovat sun persoonasi synonyymi :) olen alkanut ehkä juuri sun ansiosta taas pitämään noista hempeämmistäkin värisävyistä ja tavallaan löytänyt itsestäni taas sen puolen joka tuntui hukkuneen jonnekin. ja olen siitä tosi kiitollinen..

    mulla on tuollainen suht pieni ja halpa piirtoalusta joka ei ainakaan uransa alkuvaiheilla oikein toiminut, tai en osannut käyttää sitä kunnolla, mutta otan sen käyttöön heti kun jaksan ja tulee vaihe jolloin kädet ei tärise. kuvien värittämisessä olisi yksi hyvä neuvo sellainen miten saada tekstuurit väritettyä siten ettei ne katoa, jos esim. retusoi valokuvaa. ohjelmana mulla on vain Gimp tällä hetkellä ja siinä on isoja puutteita ja hermo menee sen kanssa koska en saa tehtyä jotain niinkuin haluan puutteiden takia. paintoShop prota olen harkinnut hankinnaksi.

    ReplyDelete
  12. Hi, How generous of you to share your knowledge with us on Paint shop.
    I'm very new to Paint Shop Elements so I need to know much. I'd like to know how to add artistic frames and textures. Thanks again!

    nelly

    ReplyDelete
  13. I would sure like to learn how to Remove a background, then how to save the image for use in a blog or digital scrap book!! Thanks for sharing your knowledge with us!!

    ReplyDelete
  14. ill.
    Tosi kiva, että hempeät värit on alkanut houkuttelemaan, tietty värikaudet vaihtelee, mulla ainakin tosi paljon, mutta mä en kovin kauaa viihtynyt ihan harmaassa värittömyydessä, vaikka sitä just kokeilin, värit pukkaa taas takasin ja ne vaan on niin ilahduttavia.

    Mulla on kanssa ihan pieni ja köppänen piirtoalusta, jota käytän aika harvoin, kun ei oikein tunnu olevan aikaa (tai intoa) sen harjoitteluun.

    Tota just kysytään paljon, että miten saa väritettyä niin, ettei tekstuurit katoa ja kerron siitä heti mun ekassa ohjeessa. Se on jo hyvää vauhtia valmistumassa.

    Mulla on kanssa Gimp, kun mulla on läppärissä Linux. Gimp on käsittääkseni kyllä monipuolisempi ja parempi ohjelma kuin PaintShop, mutta myös monimutkaisempi, mulla ei oo oikein aika ja kärsivällisyys riittänyt senkään opetteluun. PaintShop on yksinkertaisempi ja helpompi. Mutta kyllä mä senkin kanssa alussa ainakin miljoona kertaa vedin herneet nenään.

    Mutta se rupee nyt aika hyvin oleen halussa 6 vuoden uutteran harjoittelun ansiosta. Ota siitä vaikka 14 päivän ilmanen trial, kun julkaisen sen väritysohjeen, niin voit sitten heti kokeilla.

    ReplyDelete
  15. Nelly
    I don´t know much about Paint Shop Elements, I use PaintShop Pro Photo X2, and I can´t tell you if it works similar, but I think you can apply at least some of the actions. I will make tutorials also about frames and textures.:)

    Mona Kay
    I think next tutorial will be about removing background and surely how to save the image. I love to share my knowledge, because I have had always so good teachers during my life, even though not many for digital work, but anyway I´ve learned so much from the others. :)

    ReplyDelete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  17. Olá,
    I wonder what the best program to work with photos, mostly collages?

    ReplyDelete